نکات مهم در صنعت داربست
نکات مهم در صنعت داربست

نکات مهم داربست

در هر زمینه‌ای که بخواهید فعالیت نمایید اطلاعات و داشتن آگاهی کامل در آن زمینه کمک شایانی به شما خواهد نمود و شما را به موفقیت‌تر نزدیک می‌نماید. داشتن اطلاعات کافی در مورد داربست نیز یکی از الزامات ضروری برای کار با آن را دارد.
 
در ابتدا باید به شما بگوییم که داربست چیست. یک وسیله فلزی و غیردائم است که برای نقاطی که دسترسی به آنها سخت و دشوار می‌باشد و در مواقعی ساختمان‌سازی کاربرد دارد. همچنین برای تکیه‌گاه بخشی از سازه‌ای که ساخته می‌شود کاربرد دارد.
 
نصب داربست از اهمیت زیادی برخوردار است و در ساخت آن باید دقت زیادی صورت بگیرد زیرا اگر داربست فرو بریزد بسیار زیان‌آور و خطرناک می‌باشد.
 
معمولاً از لوله‌های فولادی با شماره 5 ساخته می‌شوند و ضخامت داربست‌ها بین 4-2 میلی‌متر می‌باشد که با آهنگیر، اتصال، بست دو پیچ و چهار پیچ نصب می‌شوند.
 
نوع دیگر داربست، نوع معلق آن است که به دیواره‌های ساختمان تکیه می‌کنند و در مکانی که در آنجا امکان نصب داربست و و ساخت آن روی زمین ممکن نیست استفاده می‌شوند.
 
داربست فلزی دار اجزایی مانند می‌شود سیم مخصوص داربست، پایه مهار، کفشک، جک داربست، ، پل، صفحه زیر ستون و... است که در بستن از آن استفاده می‌شود.
 
برای بستن آن از انواع بست داربست شامل، بست دو پیچ، چهار پیچ و … استفاده می‌شود.

‫داربست‬‎

شکل 1: داربست‌ها برای دسترسی به مکان‌های دشوار استفاده می‌شوند.

اجزای داربست

  • لوله های زیر تخته‌ای: به صورت سرتاسری در کل سازه می‌باشد و و برای تکیه دادن تخته‌های آن کاربرد دارد.
  • ستون داربست: لوله‌ای می‌باشد که به طور عمود کل وزن بار را تحمل می‌نماید و سنگینی و وزن داربست را به زمین منتقل می‌نماید. به طور معمول طول آن حدود 6 متر می‌باشد.
  • لوله سرتاسری: به لوله‌هایی گفته می‌شود که داربست را در قسمت طولی مهار می‌کنند.
  • لوله‌های قطری: به لوله‌هایی گفته می‌شود که به طور قطری می‌باشند و در سطح به کار برده می‌شود و باعث تعادل داربست می‌شود.
  • لوله‌های شمعی: در روی ساختمان مقابل و روی زمین قرار می‌گیرند.
  • قید: لوله خمارآلود هستند که قسمت درگاهی را به چوب بست وصل می‌کنند.

 

آشنایی با داربست فلزی مناسب

داربست از لوله‌هایی به قطر 5 ساخته می‌شوند و در سازه‌ها و صنایع کاربرد دارد و در اندازه‌های مختلف می‌باشند که نوع معمول آن همان 5 است. در دنیای امروز کارخانه‌های زیادی تولید می‌نمایند. این لوله‌ها به خاطر اینکه آنالیز خاصی ندارند در نتیجه تستی هم برای آن صورت نمی‌گیرد.

داربست به طور معمول بین 3 تا 6 متر می‌باشد که از یک نوع ورق سیاه که به روش نورد گرم انجام می‌شود درست می‌شود.

جنس داربست از فولاد است و به صورت گالوانیزه ساخته می‌شود که به صورت درزدار و بدون درز می‌باشند. داربست‌های بدون درز از امنیت بالاتری برخوردار هستند و در نتیجه هزینه‌های آن هم بالاتر می‌شود. اما از نوع درزدار آن نیز استفاده می‌شود و کارایی خاص خود را نیز دارد.

Image result for ‫داربست‬‎

شکل 2: نوع معمول داربست و کاربردی‌ترین آن نوع فلزی می‌باشد.

موارد تأثیرگذار قیمت داربست

هنگامی که می‌خواهیم یک لوله داربست را تهیه کنیم، می‌بینیم که دارای قیمت‌های مختلفی می‌باشند. در اینجا شما را با عواملی که بر روی قیمت داربست مؤثر می‌باشند آشنا می‌نماییم:

اولین چیزی که در این زمینه تأثیرگذار می‌باشد جنس لوله داربست می‌باشد. مورد بعدی در مورد قیمت داربست ضخامت و اندازه لوله است و مورد دیگر آن اندازه لوله داربست که میزان قطر خارجی و داخلی استوانه داربستی را مشخص می‌نماید، می‌باشد که روی قیمت داربست مؤثر می‌باشد.

نکات مهم درباره نصب داربست

  • در هر کاری بهره‌گیری از نیروهای کارآمد و متخصص یکی از الزامات و اساسی‌ترین مواردی است که باید به آن اهمیت زیادی داده شود.
  • برای نصب داربست مکانی که در نظر گرفته می‌شود باید بیشتر از نیم متر باشد.
  • تیرهایی که به صورت افقی نصب می‌شوند باید دست کم به 3 پایه به صورت عمودی محکم شده باشند.
  • فاصله بین تیرهای افقی داربست حداکثر 2 متر باشد و نه بیشتر.
  • تخته‌هایی که بین داربست‌ها استفاده می‌شوند باید ضخامت آنها بیشتر از 5 سانتی‌متر نباشد و عرض آنها نیز از 25 سانتی‌متر بیشتر نباشد.
  • تعداد تخته‌هایی که در یک ردیف داربست استفاده می‌شود بیشتر از دو عدد مجاز نیست.
  • برای این وسیله باید از نرده‌های حفاظتی یا گاردریل استفاده شود.
  • داربست علاوه بر وزن خود باید تا 4 برابر وزن خود را تحمل کند.
  • هنگام بالا رفتن از داربست از نردبان‌های دستی استفاده ننمایید.
  • در هنگام نصب آن جریان برقی که از آنجا عبور می‌کند را در نظر داشته باشید برای ولت‌های 300 به پایین یک متر و به بالا حداقل 3 متر فاصله باشد.
  • بست‌هایی که برای نصب آن استفاده می‌نمایید از جنس چدن نباشد.
  • از ضد زنگ تنها می‌توانید برای زنگ نزدن استفاده نمایید از رنگ زدن آن خودداری نمایید.
  • در هنگامی که شرایط آب و هوایی مناسب نیست از بالا رفتن از داربست جداً خودداری نمایید.
  • نرده‌ها و حفاظ‌ها جایی برای تکیه دادن نیستند.

Image result for ‫داربست‬‎

شکل 3: رعایت نکات اصولی از موارد ضروری در نصب و کار روی داربست می‌باشد.

موارد مهم اجاره داربست
 
زمانی که ساختمان یا سازه‌ای در حال احداث و ساخت می‌باشد در هر زمینه‌ای باید استانداردهای لازم صورت گیرد این مهم بر این است که شما را در اجرای دقیق کار و همچنین هزینه و زمان یاری می‌رساند و باعث جلوگیری از ضرر و زیان می‌شود. این را باید بگوییم که البته داربست فقط در ساختمان‌سازی کاربرد ندارد بلکه استفاده‌های زیادی از آن می‌شود. اغلب ساختمان‌سازها در هنگام ساخت و ساز به جای اینکه هزینه زیادی را تقبل نمایند و این وسیله را خریداری نمایند آن را اجاره می‌کنند که این امر هم در هزینه‌های آنها صرفه جویی می‌نماید و هم از اینکه هنگامی که کارشان تمام می‌شود به دنبال مکانی نیستند که بتوانند داربست‌های خود را نگهداری نمایند.
 
قیمت اجاره داربست نیز به عوامل زیادی بستگی دارد یکی از آنها جنسشان می‌باشد که در قیمت آن تأثیرگذار می‌باشد. نکته بعدی فضایی است که برای آن باید داربست تهیه شود.

Image result for ‫داربست‬‎

شکل 4: داربست به طور معمول به صورت اجاره‌ای مورد مصرف می‌باشد.

داربستان چیست؟
 
یک مجموعه کامل در زمینه صنعت داربست می‌باشد که این افتخار را دارد با اطلاع‌رسانی جامع و کامل تمام نیازهای شما مشتریان ایرانی و خارجی را فراهم سازد.
 
مجموعه داربستان بر این است که با تمام مراحل از تولید و نصب و اجرا اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهد و همچنین با معرفی شرکت‌ها و فعالان این زمینه به مشتریان گامی مؤثر در این زمینه برمی‌دارد و در وقت و هزینه شما صرفه‌جویی می‌نماید. داربستان نیز با خدمت‌هایی دیگر مانند آموزش در جهت بالا رفتن کیفیت و رضایت مشتری‌ها و فعالان داربست در خدمت شما می‌باشد.

 

یکشنبه, 08 دی 1398
اشتراک گذاری :

تعداد نظرات : 0

ثبت نظر
داربستان

خدمات دهندگات داربست

پیشنهاد داربستان
نمایش همه
داربست ارزان فوری
7543
تهران
داربست فلزی شکوری
1350
البرز
داربست فلزی شکوری

انجام کلیه امور داربست در اسرع وقت

داربست فلزی صفائی
737
مرکزی
داربست فلزی صفائی

اجاره و نصب داربست اراک و حومه

داربست فلزی میلاد
873
اصفهان
داربست فلزی میلاد

داربست فلزی میلاد در کاشان

داربست فلزی وطن دوست
5779
خراسان رضوی
داربست فلزی وطن دوست

داربست فلزی وطن دوست عضو رسمی اتحادیه در مشهد آماده خدمت رسانی به همشهریان محترم می باشد.نصب داربست فلزي در همه ي مناطق شهر مشهد در سريعترين زمان ممكن شما مي توانيد در انواع پروژه هاي ساختماني همچون نصب داربست برج ها و ساختمان ها، زيربتن و نصب كفراژ با ما تماس گرفته و از خدمات ما بهره مند شويد.

صنعت ساختمان و داربست
2206
تهران
صنعت ساختمان و داربست

خدمات داربست در سراسر کشور داربست های سنتی مجری مونتاژ داربست های شرکت تسکو (زود بست) چهارپایه های داربستی