روشهای نوین داربست
روشهای نوین داربست

روشهای نوین داربست

 

صنعت ساختمان و پروژه های عمرانی به گواه آمار و ارقام، از لحاظ سرمایه و نیروی انسانی درگیر بزرگترین صنعت در کشور می باشد. رشد سریع جمعیت و افزایش تقاضا نیاز به کاهش زمان تحویل پروژه های عمرانی و کاهش زمان بازگشت سرمایه سرمایه گذاران و عواملی از این قبیل شده اند. تا ضرورت ایجاد تحول در شیوه های سنتی صنعت ساختمان روز به روز بیشتر شود. نیاز به استفاده از تکنولوژی های ساخت متناسب با رشد هر جامعه و بهره گیری از فناوری در سایر صنایع و توانایی اجرای آن جامعه متغیر است. چنین نیازهایی است که بعضا به نوآوری و انتقال فناوری می انجامد. در این مقاله سعی می گرددکه یکی ازفناوری های وارداتی در صنعت ساختمان که یکی از نیازهای ضروری این بخش است پرداخته شود. فناوری مورد نظر در این مقاله داربست معلق (Suspended scaffold) یا به اصطلاح کلایمر می باشد که در حوضه فناوری های پیشرفته و جایگزین داربست طبقه بندی می گردد.
 
استفاده از فناوری های نوین دانش بنیان در صنعت ساختمان
 
چکیده: صنعت ساختمان و پروژه های عمرانی به گواه آمار و ارقام، از لحاظ سرمایه و نیروی انسانی درگیر بزرگترین صنعت در کشور می باشد. رشد سریع جمعیت و افزایش تقاضا نیاز به کاهش زمان تحویل پروژه های عمرانی و کاهش زمان بازگشت سرمایه سرمایه گذاران و عواملی از این قبیل شده اند. تا ضرورت ایجاد تحول در شیوه های سنتی صنعت ساختمان روز به روز بیشتر شود. نیاز به استفاده از تکنولوژی های ساخت متناسب با رشد هر جامعه و بهره گیری از فناوری در سایر صنایع و توانایی اجرای آن جامعه متغیر است. چنین نیازهایی است که بعضا به نوآوری و انتقال فناوری می انجامد. در این مقاله سعی می گرددکه یکی ازفناوری های وارداتی در صنعت ساختمان که یکی از نیازهای ضروری این بخش است پرداخته شود. فناوری مورد نظر در این مقاله داربست معلق (Suspended scaffold) یا به اصطلاح کلایمر می باشد که در حوضه فناوری های پیشرفته و جایگزین داربست طبقه بندی می گردد.
 
مقدمه:
 
با بررسی وضعیت ساخت و ساز کنونی و با مشاهده آمار و ارقام اولیه مشخص می گردد که صنعتی شدن و استفاده از تکنولوژی های نوین سهم بسیار اندکی از ساخت و ساز را در بافت های فرسوده به خود اختصاص داده است.یکی از دلایل عدم استفاده از این تکنولوژی ها، عدم اطمینان سرمایه گذاران و کارفرمایان در استفاده از این گونه تکنولوژی ها در جوابگویی به مشخصه های فنی، زمانی و هزینه است.
 
در این مقاله صرفا به تکنولوژی کلایمر پرداخته می شود و انواع فناوری های دیگر و گزینش و انتخاب آن ها باید در قالب پژوهشی دیگر صورت گیرد.
 
کلایمر دستگاه جایگزین داربست در کارهای ساختمانی و صنعتی می باشد. استفاده از این تکنولوژی در کشورهای صنعتی عمر طولانی مدت دارد و جایگاه خود را در صنعتی ساختمان پیدا کرده است. و از ابعاد مختلف امنیتی، اقتصادی، جوابگویی به مشخصه های فنی مورد بررسی قرار گرفته است. این دستگاه، یکی از فناوری های وارداتی بوده و عمر آن در کشور نوپا بوده و خیلی از سازندگان و تولیدکنندگان صنعت ساختمان با این محصول آشنایی ندارند. در این مقاله سعی شده ابعاد مختلف و انتظارات مصرف کنندگان این محصول بررسی شده و در انتها پیشنهادات کاربردی برای نهادینه کردن این محصول در صنعت ساختمان کشور و رفع ابهامات و مشکلات مصرف کنندگان ارائه گردد.
 
تعریف کلایمر از بعد مشخصه فنی و ویژگی ها
 
داربست معلق (Suspended scaffold) که اصطلاحا در ایران کلایمر شناخته شده است، وسیله ای برای کار در ارتفاع می باشد که کاربردهای بسیارمتنوعی در صنایع مختلف دارد. در صنعت ساختمان از این وسیله عمدتا برای نماکاری،سیمان کاری و کار در ارتفاع، نماشویی و تعمیرو نگهداری استفاده می کنند.در بخش صنعت نیز برای کار در ارتفاع در بخش های مختلف مانند نیروگاهی، پل سازی و ... مورد استفاده قرار می گیرد.
 
دستگاه های کلایمر دارای سیستم های مختلف می باشد که مهمترین آن ها می توان به سیستم پورتابل کلایمر برقی و سیستم پورتابل کلایمر مکانیکی اشاره نمود که کاربرد بسیار گسترده ای در صنعت ساختمان دارند.
 
مهمترین قسمت در سیستم های کلایمر، وینچ کلایمر می باشد که دارای تکنولوژی بالایی بوده و در داخل آن از سیستم های امنیتی مختلفی استفاده شده است که از مهمترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.
سیستم ترمز گریز از مرکز –سیستم ترمز کمانی V شکل-سیستم لنت ترمزی،سیستم ترمز block stop در نتیجه وجود سیستم های مختلف امنیتی باعث می گردد که ضریب اطمینان دستگاه بسیار بالا بوده و احتمال سقوط و واژگونی آن به صفر برسد.
 
بدلیل وجود قطعات ایمنی حساس درون وینچ کلایمر ها لازم است تا این وینچ ها به صورت دوره ای توسط شرکت تولید کننده یا نماینده های معتبر آن بازدید دوره ای گردد.
ست کلایمر پورتابل شامل بخش های مختلفی می باشد، که از مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد: کابین ،محل قرارگیری کاربران دستگاه بوده و طول این کابین عمدتا 2 الی 10 متر و به صورت مدولار می باشد. سازه های مهار کننده، دو عدد سازه مهار کننده وزن کابین و نفرات داخل آن در پشت بام تحمل می کند. وینچ کلایمر ها، تامین کننده نیروی لازم برای بالابری بوده و در دو نوع وینچ برقی و وینچ دستی موجود می باشد. وزنه های تعادل:
 
بررسی میدانی انتظارات مصرف کنندگان و دیدگاه آن ها
 
در حال حاضر سیستم های کلایمر در تعدادی از پروژه های انبوه سازی صنعت ساختمان عمدتا در تهران مورد استفاده قرار می گیرد.برای بررسی بهتر جوانب مختلف استفاده از این تکنولوژی؛ ده شرکت مطرح مصرف کننده این محصول در تهران در نظر گرفته شد و دیدگاه های آن ها در خصوص تجربه استفاده از دستگاه و نقاط قوت و ضعف این محصول مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج آن به ترتیب زیر دسته بندی می گردد:
احساس امنیت: سیستم های امنیتی موجود در کلایمر امنیت بالایی در این دستگاه تولید می کنند. طبق نظر مصرف کنندگان، کاربرانی که برای اولین بار از این دستگاه استفاده می کنند از نظر ایمنی اطمینان ندارند زیرا هنوز برای آن ها اثبات شده نیست. ولی بعد از مدتی استفاده و درک جوانب مختلف امنیتی، به امنیت و سیستم های موجود در آن اشراف کامل پیدا کرده و احساس آرامش و اطمینان پیدا می کنند. خدمات پس از فروش و ارائه قطعات یدکی: وینچ کلایمر دارای قطعات یدکی مختلفی می باشد. که نیاز است به صورت مداوم و در دوره های زمانی تعریف شده بازدید دوره ای شده و قطعات مصرفی تعویض گردند. در نتیجه صاحبان و مصرف کنندگان انتظار دارند تا از شرکت فروشنده خدمات پس از فروش منظم دریافت کرده و شرکت فروشنده حداقل به مدت سه سال تضمین ارائه قطعات یدکی را به مشتری بدهد. ارتعاش دستگاه و معلق بودن آن: کلایمر، داربست معلق می باشد، و روی سیم بکسل حرکت می کند. در نتیجه با استفاده از سیم بکسل بالای ساختمان آویزان بوده و در اصطلاح معلق می باشد. در نتیجه دارای ارتعاش جزیی خواهد بود که وزنه های ارتعاش گیر تا حدی این ارتعاش را جذب می کند، ولی کامل دفع نمی کند. لذا تجربه نشان داده است که بعد از مدتی استفاده کاربران با این ارتعاش کنار آمده یا با استفاده از روش های مختلف مانند اتصال کابین به سازه ساختمان این ارتعاش را مستهلک می نمایند. تجربه کاری کاربران کلایمر: کاربران دستگاه عمدتا در کارهای ساختمانی،نماکاران، سیمان کاران می باشند که قبلا طی سالیان متوالی از داربست استفاده کرده اند و اشراف کامل به داربست دارند.حال موقعی که می خواهند از یک محصول جدید استفاده کنند از جهات مختلف فنی، اجرایی در وحله اوّل مخالفت و مقاومت می کنند ولی بعد از استفاده و آشنایی کامل و اعتماد کردن به این محصول، به ارزش و کارایی محصول پی برده و تمایل به استفاده از این محصول را پیدا می کنند.

یکشنبه, 03 مرداد 1395
اشتراک گذاری :

تعداد نظرات : 0

ثبت نظر
داربستان

خدمات دهندگات داربست

پیشنهاد داربستان
نمایش همه
داربست ارزان فوری
7513
تهران
داربست فلزی شکوری
1335
البرز
داربست فلزی شکوری

انجام کلیه امور داربست در اسرع وقت

داربست فلزی صفائی
718
مرکزی
داربست فلزی صفائی

اجاره و نصب داربست اراک و حومه

داربست فلزی میلاد
853
اصفهان
داربست فلزی میلاد

داربست فلزی میلاد در کاشان

داربست فلزی وطن دوست
5747
خراسان رضوی
داربست فلزی وطن دوست

داربست فلزی وطن دوست عضو رسمی اتحادیه در مشهد آماده خدمت رسانی به همشهریان محترم می باشد.نصب داربست فلزي در همه ي مناطق شهر مشهد در سريعترين زمان ممكن شما مي توانيد در انواع پروژه هاي ساختماني همچون نصب داربست برج ها و ساختمان ها، زيربتن و نصب كفراژ با ما تماس گرفته و از خدمات ما بهره مند شويد.

صنعت ساختمان و داربست
2188
تهران
صنعت ساختمان و داربست

خدمات داربست در سراسر کشور داربست های سنتی مجری مونتاژ داربست های شرکت تسکو (زود بست) چهارپایه های داربستی