10 عامل موثر بر قیمت تیرآهن اصفهان
10 عامل موثر بر قیمت تیرآهن اصفهان

تیرآهن یکی از مهم‌ترین مقاطع فولادی در ساخت‌وسازها و مشاغل مختلفی همچون حمل‌ونقل، راهسازی و توسعه زیرساخت‌ها است. بنابراین با توجه به ارزش این محصول و اهمیت بالای آن، حجم بالای تقاضا بر قیمت نهایی تیرآهن تاثیر بسیاری دارد و از این جهت اطلاع از قیمت مقاطع فولادی، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های صاحبان مشاغل و صنایعی است که سروکارشان با تیرآهن است.

در حال حاضر در ایران، تیرآهن اصفهان، که در لیست پرتقاضاترین و پرفروش‌ترین مقاطع فولادی کشور قرار گرفته است، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. اما علتش چیست؟ دلیل تعداد زیاد مشتریان تیرآهن اصفهان به کیفیت بالای تولید آن بازمی‌گردد. در واقع بهترین تیرآهن این شهر، در کارخانه ذوب‌آهن از مرغوب‌ترین مواد اولیه به همراه بهره‌گیری از تجهیزات و ماشین‌آلات پیشرفته و همچنین به‌روزترین و برترین متخصصان تولید می‌شود.

با توجه به اینکه تیرآهن اصفهان جزو بهترین مقاطع فولادی کشور است و مشتریان زیادی هم دارد، قیمت آن با افزایش و کاهش‌های متفاوتی روبه‌رو است که به عوامل مختلفی هم بستگی دارد. در این مقاله قصد داریم تا 10 عامل اصلی موثر بر قیمت تیرآهن اصفهان و آهن‌آلات را به شما معرفی کنیم تا با آگاهی بیشتر به خرید آن بپردازید.

یک؛ هزینه مواد اولیه تولید تیرآهن

اولین مورد موثر بر قیمت تیرآهن اصفهان، هزینه مواد اولیه تولید آن است. برای تولید این مواد اولیه، از ضایعات فلزات استفاده می‌شود که در دسترس بودن چنین ضایعاتی نقش بسیار زیادی در قیمت‌گذاری تیرآهن خواهد داشت. موادی همچون سنگ آهن، کک، نیکل و کروم هم از دیگر موادی هستند که ارزش آن‌ها در قیمت تولید تیرآهن و دیگر آهن‌آلات اثر مستقیم دارد.

 

دو؛ هزینه مصرف انرژی در صنعت آهن‌آلات

قیمت آهن امروز

با توجه به اینکه برای تولید فلزات انرژی قابل توجهی استفاده می‌شود، هزینه مصرف انرژی دومین مورد از عوامل مهم بر قیمت تیرآهن اصفهان است. این انرژی‌ها شامل برق، آب، گاز و همچنین انرژی‌های فسیلی و دیگر موارد نیز می‌شوند. نفت هم که به‌عنوان یکی از حامل‌های انرژی مورد استفاده قرار می‌گیرد، با افزایش قیمتش باعث افزایش قیمت تیرآهن می‌شود و با کاهش قیمت هم بر کاهش قیمت تیرآهن اثر می‌گذارد.

سه؛ عرضه و تقاضا در تیرآهن

عرضه و تقاضا همچون دو مورد بالا از دیگر موارد مهمی است که در تغییرات قیمت تیرآهن اصفهان نقش دارد. در واقع مسئله عرضه و تقاضا بر قیمت نهایی تمامی محصولات همچون مقاطع فولادی تاثیرگذار است. اما عرضه و تقاضا به چه صورت بر قیمت تیرآهن اصفهان اثر می‌گذارد؟ با افزایش تقاضا و کاهش عرضه، قیمت تیرآهن بالا می‌رود و با افزایش عرضه هم قیمت آن کاهش پیدا می‌کند.

در میان انواع تیرآهن‌های تولیدی اصفهان، تیرآهن 14 و 16 و 18 اصفهان از تیرآهن‌هایی است که عرضه و تقاضا بر قیمت آن به‌صورت روزانه و هفتگی تاثیر زیادی دارد. بنابراین اگر شما هم قصد خرید این نوع تیرآهن ها را دارید، اطلاع از تیرآهن 16 اصفهان و قیمت تیرآهن 14 اصفهان امروز و این امکان را در اختیارتان قرار می‌دهد تا با خیالی آسوده به خرید آن بپردازید و علاوه‌بر این، امکان مشاهده قیمت تیرآهن را به‌صورت روزانه داشته باشید.

چهار؛ تغییرات فصلی و اثر بر آهن‌آلات

تغییرات فصلی در کنار سایر موارد ، دیگر موردی است که بر افزایش و کاهش قیمت آهن امروز موثر است. در واقع با توجه به اینکه مصرف بسیاری از فلزات همچون تیرآهن ماهیت فصلی دارند، تغییرات فصلی بر نوسانات قیمت تیرآهن اصفهان هم تاثیر می‌گذارد.

پنج؛ هزینه‌های مربوط به حمل‌ونقل بر تیرآهن اصفهان

قیمت تیرآهن امروز

هزینه‌های مربوط به حمل‌ونقل دیگر موردی است که تاثیر چشمگیری بر قیمت تیرآهن و آهن‌آلات می‌گذارد. در واقع با توجه به اینکه هزینه‌های حمل‌ونقل به قیمت سوخت هم بستگی دارد، طبیعتاً با افزایش قیمت سوخت این هزینه هم افزایش پیدا می‌کند. به‌طور مثال برخی کشورها همچون ترکیه و کره‌جنوبی که فاقد مواد معدنی اولیه و انرژی لازم برای تولید تیرآهن هستند، به اجبار وابستگی دائمی به واردات موادی همانند سنگ آهن دارند. از این جهت حمل‌ونقل این مواد اولیه با هزینه‌های زیادی برای آنان همراه است و افزایش قیمت سوخت تاثیر مستقیمی بر افزایش هزینه تولید آهن‌آلات خواهد داشت و به طبع این افزایش قیمت بر قیمت مقاطع فولادی در این کشورها اثر خواهد گذاشت.

البته این مورد در ایران کمرنگ‌تر است. یعنی حداقل برای تولید تیرآهن اصفهان نیاز به واردات آن چنانی نخواهد بود و هزینه‌های حمل‌ونقل بیشتر مربوط به حمل‌ونقل‌های استانی و شهری می‌شود.

شش؛ صنایع وابسته به آهن‌آلات

دیگر موردی که نقش پررنگی در قیمت تیرآهن و آهن‌آلات دارد، ارتباط و نیاز این صنعت به صنایع دیگر است. به‌طور مثال در صنعت خودروسازی زمانی که با افزایش تقاضا روبه‌رو می‌شویم، قیمت آهن‌آلات مصرفی در این صنعت هم با افزایش قیمت مواجه می‌شود. عکس این قضیه هم زمانی که به صنعت ساخت‌وساز نگاه می‌کنیم وجود دارد. در واقع نوسانات بازار مسکن از جمله مواردی است که قیمت آهن‌آلات بر آن تاثیر می‌گذارد. به این صورت که با افزایش قیمت مقاطع فولادی، قیمت مسکن هم با افزایش چشمگیری روبه‌رو خواهد شد.

هفت؛ مقررات و سیاست دولت

یکی دیگر از موارد تاثیرگذار بر قیمت تیرآهن اصفهان، مقررات و سیاست‌های دولت است. در واقع تعرفه‌ها و سهمیه‌های مختلفی که برای حمل‌ونقل و واردات فلز ممکن است وجود داشته باشد، بر قیمت نهایی تولید تیرآهن و سایر مقاطع فولادی اثر می‌گذارد. همچنین سیاست‌های زیست محیطی هم اغلب بر تولید و تغییر هزینه‌ها تاثیر دارد.

هشت؛ تغییرات جهانی و اثر بر قیمت تیرآهن

قیمت تیرآهن اصفهان

تغییرات جهانی هم مسئله‌ای دیگری است که می‌تواند بر قیمت تیرآهن تاثیر بگذارد. دلیل آن هم واضح است اما با این حال توضیح آن در قیمت جهانی فلزات خلاصه می‌شود. دنیای فلزات، کاملاً جهانی است؛ به‌گونه‌ای که حتی افزایش تقاضا برای خرید مقاطع فولادی در یک منطقه خاص همچون خاورمیانه، ممکن است تاثیر قابل توجهی بر قیمت جهانی فلزات در جهان بگذارد. دلیل آن هم این است که دوباره درگیر عرضه و تقاضا خواهیم شد و افزایش تقاضا در یک منطقه با کاهش عرضه در منطقه‌ای دیگر روبه‌رو می‌شود.

⚠ همین مورد ممکن است با ابعادی کوچکتر در خود ایران یا یکی از شهرها رخ دهد.

نه؛ حوادث آینده و اثر بر قیمت تیرآهن

دیگر موردی که بر قیمت نهایی محصولات فولادی تاثیر دارد، حوادث آینده است که توسط اقتصاددانان و سایر کارشناسان بررسی می‌شود. در واقع پیش‌بینی‌های مورد نظر برای تولید و در دسترس بودن آهن‌الات در آینده کاری است که این کارشناسان انجام می‌دهند. به‌عنوان مثال، شیوع ویرس کرونا یکی از مواردی بود که تاثیر قابل توجهی بر قیمت آهن‌الات و علی‌الخصوص بر قیمت تیرآهن گذاشت. چراکه چین به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد جهان شناخته می‌شود و پس از شیوع کرونا برای مبادلات مقاطع فولادی با محدودیت‌های بسیاری روبه‌رو شد.

ده؛ تاثیر تورم جهانی بر بازارهای داخلی

چین در حال حاضر با تولید حدود 30 درصد از مقاطع فولادی جهان، به‌عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان فولاد جهان شناخته می‌شود. از آنطرف هم 60 درصد تولید فولاد جهان در کشورهای در حال توسعه رخ می‌دهد. انتقال کارخانه‌های فولاد از کشورهای توسعه یافته به کشورهای در حال توسعه، سبب شده است تا قیمت تیرآهن تحت تاثیر تورم جهانی قرار بگیرد.

جمع‌بندی

به‌طورکلی عوامل بسیاری بر قیمت آهن‌ امروز اثر می‌گذارد. مواردی که روزانه، هفتگی یا ماهانه باعث تغییر در قیمت آهن و تیرآهن می‌شود. شرکت آهن‌رسان با بیش از سه دهه تجربه در زمینه تأمین انواع مقاطع فولادی در خدمت مصرف‌کنندگان و مشتریانی است که قصد خرید تیرآهن اصفهان را با قیمت مناسب و پشتیبانی ویژه دارند.

یکشنبه, 07 خرداد 1402
اشتراک گذاری :

تعداد نظرات : 0

ثبت نظر
داربستان

خدمات دهندگات داربست

پیشنهاد داربستان
نمایش همه
داربست ارزان فوری
7545
تهران
داربست فلزی شکوری
1351
البرز
داربست فلزی شکوری

انجام کلیه امور داربست در اسرع وقت

داربست فلزی صفائی
737
مرکزی
داربست فلزی صفائی

اجاره و نصب داربست اراک و حومه

داربست فلزی میلاد
874
اصفهان
داربست فلزی میلاد

داربست فلزی میلاد در کاشان

داربست فلزی وطن دوست
5779
خراسان رضوی
داربست فلزی وطن دوست

داربست فلزی وطن دوست عضو رسمی اتحادیه در مشهد آماده خدمت رسانی به همشهریان محترم می باشد.نصب داربست فلزي در همه ي مناطق شهر مشهد در سريعترين زمان ممكن شما مي توانيد در انواع پروژه هاي ساختماني همچون نصب داربست برج ها و ساختمان ها، زيربتن و نصب كفراژ با ما تماس گرفته و از خدمات ما بهره مند شويد.

صنعت ساختمان و داربست
2208
تهران
صنعت ساختمان و داربست

خدمات داربست در سراسر کشور داربست های سنتی مجری مونتاژ داربست های شرکت تسکو (زود بست) چهارپایه های داربستی