استاد بولت چیست؟ چه کاربرد و انواعی دارد؟
استاد بولت چیست؟ چه کاربرد و انواعی دارد؟

استاد بولت نوعی اتصال دهنده است که معمولاً در صنایع ساختمانی، لوله کشی و برق استفاده می شود. این پیچ یک قطعه فلزی بلند و مستقیم بوده که تمام سطح آن رزوه دارد و به آن اجازه می دهد تا به یک سطح یا جسم رزوه دار دیگر پیچ شود. استاد بولت ها در مواد، اندازه‌ها و انواع رزوه ای مختلف موجود هستند که آنها را به یک راه حل اتصال همه کاره در میان انواع پیچ تبدیل می کند؛ پس مهم است که بدانیم استاد بولت چیست و چه کاربردی دارد.

استاد بولت در میان انواع پیچ و میخ تیپو، در صنایع ساختمان سازی و دکوراسیون بیشترین کاربرد را دارند. این ابزار کارآمد از ساخت قاب عکس تا چوبکاری و یا اتصال بخش های مختلف سازه کارایی دارند. انواع پیچ و میخ در اندازه و کیفیت مختلف در بازار موجود است که باید نوع مناسب آن بر حسب نیاز خریداری شود.

کاربرد استاد بولت های مختلف

استاد بولت ها از پرکاربردترین پیچ ها هستند که معمولا از موادی مانند فولاد، فولاد ضد زنگ، برنج و آلومینیوم ساخته می شوند. مواد مورد استفاده به کاربرد خاص و سطح استحکام و دوام مورد نیاز بستگی دارد.

این نوع پیچ معمولا در کنار سایر یراق آلات پرکاربرد مانند گونیا ام دی اف برای اتصالات مستحکم مورد استفاده قرار می گیرد. این قطعه در مدل های دو پیچ و چهار پیچ تولید و در بازار عرضه می گردد. در نتیجه برای ایجاد اتصال گونیا ام دی اف با محل مورد نظر، به یکی از مدل های پیچ نیاز خواهید داشت.

استاد بولت های فولادی، رایج ترین هستند و در مکان هایی که نیاز به استحکام بالایی دارند، استفاده می شوند. جنس استیل این پیچ ها در قسمت هایی به کار می روند که نیاز به مقاومت در برابر خوردگی و استحکام بالاتری نسبت به فولاد معمولی داشته باشند. استاد بولت های برنجی و آلومینیومی در قسمت هایی که وزن زیادی وجود دارد یا مقاومت در برابر خوردگی مورد نیاز است، استفاده می شود.

ویژگی های استاد بولت

این پیچ ها معمولا از فولاد ضد زنگ یا برنج ساخته می شوند. جنس فولادی آن ها رایج ترین هستند و اغلب از فولاد کم کربن یا نوعی فولاد آلیاژی مانند 4140 یا 4340 ساخته می شوند. پیچ های فولادی ضد زنگ در برابر خوردگی و زنگ زدگی بسیار مقاوم و برای استفاده در محیط های سخت ایده آل هستند. همچنین جنس برنجی آن ها نیز وجود دارد اما کمتر از فولاد یا فولاد ضد زنگ رایج هستند.

استاد بولت ها بسته به کاربرد در قطرها و طول های مختلفی وجود دارند. قطر آن ها معمولاً بر حسب کسری از اینچ اندازه گیری می شود، مانند 4/1 اینچ یا 2/1 اینچ. طول این پیچ می تواند از چند اینچ تا چند فوت متغیر باشد و اغلب با فوت یا متر اندازه گیری می شود.

آشنایی با 6 نوع استاد بولت پرکاربرد

آشنایی با 6 نوع استاد بولت پرکاربرد

بعد از اینکه متوجه شدیم استاد بولت چیست باید بدانیم که انواع مختلفی دارند که هر کدام برای کاربرد خاصی طراحی شده اند. رایج ترین انواع استاد بولت ها عبارتند از:

استاد بولت های کاملا رزوه ای

پیچ های کاملا رزوه دار دارای رزوه هایی هستند که تمام طول میله را از یک سر تا سر دیگر می پوشاند و اغلب به عنوان پیچ لنگر در قسمت های تحت فشار استفاده می شوند.

استاد بولت های نیمه رزوه ای

این  نوع دارای رزوه هایی هستند که فقط بخشی از میله را می پوشانند. این میله ها اغلب در قسمت های ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند که در آن میله باید در یک انتها محکم شود در حالی که سر دیگر آزادانه حرکت می کند.

استاد بولت های دو سر

میله های رزوه ای دو سر دارای رزوه هایی در دو سر میله هستند که آنها را برای استفاده به عنوان اتصال دهنده یا کوپلر ایده آل می کند.

استاد بولت های فشار

این پیچ ها دارای شیارهای ذوزنقه ای هستند که آن‌ها را برای مکان هایی که نیاز به تحمل وزن زیادی دارند، ایده آل می کند.

استاد بولت های ذوزنقه ای

این نوع از استاد بولت ها شکلی شبیه به استاد بولت های فشار دارند، اما دارای زاویه متفاوت روی شیارها هستند. این میله ها اغلب در اروپا و سایر نقاط جهان استفاده می شوند.

استاد بولت های متریک

این استاد بولت ها دارای رزوه‌هایی هستند که به جای اینچ، بر حسب میلی متر اندازه گیری می شوند. این میله ها اغلب در قسمت هایی که از واحد متر استفاده می کنند به کار می رود.

استاد بولت در چه مواقعی به کار می رود؟

استاد بولت در چه مواقعی به کار می رود؟

استاد بولت ها در انواع بخش های صنعتی و ساختمانی به کار می روند، از جمله:

اتصال دهنده ها

استاد بولت ها اغلب به عنوان اتصال دهنده برای نگه داشتن دو یا چند شی در کنار هم استفاده می شوند. آنها معمولاً در قسمت هایی مانند تجهیزات الکتریکی، ماشین آلات و مبلمان به کار می روند.

پشتیبانی ساختاری

از آن ها به عنوان اعضای پشتیبانی سازه در ساخت و ساز استفاده می شوند که اغلب در بخش هایی مانند پل ها، ساختمان ها و برج ها به کار می روند.

پیچ لنگر

چنین پیچ هایی معمولاً به عنوان پیچ لنگر برای محکم کردن سازه ها به فونداسیون یا سایر سازه های نگهدارنده استفاده می شوند.

میله های اتصال

این میله ها به عنوان میله های اتصال برای تقویت سازه های بتنی مانند دیوارهای حائل، سدها و پل ها استفاده می شوند.

مزایای استفاده از استاد بولت

با توجه به کاربردی بودن این پیچ ها باید بدانیم که مزایا و معایب استفاده از استاد بولت چیست.

مزایای این نوع پیچ ها عبارت اند از:

همه کاره

استاد بولت ها همه کاره هستند و می توانند در طیف وسیعی از قسمت ها استفاده شوند.

نصب آسان

این پیچ ها به راحتی نصب می شوند و می توان آنها را با مهره ها و واشرها محکم کرد و آنها را به انتخابی محبوب برای کاربردهای ساختمانی تبدیل می کند.

مقرون به صرفه

همچنین این میله ها در مقایسه با سایر گزینه های اتصال و پشتیبانی ساختاری نسبتاً ارزان هستند.

ظرفیت بار بالا

استاد بولت ها ظرفیت بارگذاری بالایی دارند و می توانند بارهای سنگین را تحمل کنند.

مقاوم در برابر خوردگی

میله های از جنس استیل در برابر خوردگی و زنگ زدگی بسیار مقاوم بوده و برای استفاده در محیط های خشن ایده آل هستند.

معایب استاد بولت

درکنار مزیت های این نوع از پیچ ها معایبی هم وجود دارد که باید از آن ها مطلع بود. معایب این پیچ ها شامل موارد زیر می شوند.

استحکام محدود

استاد بولت ها به اندازه سایر گزینه های بست و پشتیبانی ساختاری مانند پیچ و مهره یا اتصالات جوشی قوی نیستند.

حرف آخر

بهترین نوع استاد بولت چیست؟ با توجه به کاربرد، مواد، قطر و طول، نوع رزوه و الزامات مقاومت در برابر خوردگی متفاوت است و باید این فاکتورها را هنگام خرید در نظر بگیرید.

استاد بولت ها اتصال دهنده های همه کاره و اعضای پشتیبانی سازه ای هستند که در انواع قسمت های صنعتی و ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرند. آنها در قطرها و طول های مختلف وجود دارند و در انواع مختلفی از جمله استاد بولت های کاملا رزوه ای، نیمه رزوه و رزوه ای دو سر موجود هستند.

دوشنبه, 18 اردیبهشت 1402
اشتراک گذاری :

تعداد نظرات : 0

ثبت نظر
داربستان

خدمات دهندگات داربست

پیشنهاد داربستان
نمایش همه
داربست ارزان فوری
7519
تهران
داربست فلزی شکوری
1339
البرز
داربست فلزی شکوری

انجام کلیه امور داربست در اسرع وقت

داربست فلزی صفائی
720
مرکزی
داربست فلزی صفائی

اجاره و نصب داربست اراک و حومه

داربست فلزی میلاد
857
اصفهان
داربست فلزی میلاد

داربست فلزی میلاد در کاشان

داربست فلزی وطن دوست
5754
خراسان رضوی
داربست فلزی وطن دوست

داربست فلزی وطن دوست عضو رسمی اتحادیه در مشهد آماده خدمت رسانی به همشهریان محترم می باشد.نصب داربست فلزي در همه ي مناطق شهر مشهد در سريعترين زمان ممكن شما مي توانيد در انواع پروژه هاي ساختماني همچون نصب داربست برج ها و ساختمان ها، زيربتن و نصب كفراژ با ما تماس گرفته و از خدمات ما بهره مند شويد.

صنعت ساختمان و داربست
2191
تهران
صنعت ساختمان و داربست

خدمات داربست در سراسر کشور داربست های سنتی مجری مونتاژ داربست های شرکت تسکو (زود بست) چهارپایه های داربستی