مدیریت پیمان در سال جاری چند درصد است و چگونه محاسبه می شود؟
مدیریت پیمان در سال جاری چند درصد است و چگونه محاسبه می شود؟

مدیریت پیمان یکی از ارکان پروژه در پروژه های چهار عاملی است که وظیفه نظارت، هماهنگی و مدیریت تمامی پیمانکاران پروژه را بر عهده دارد. درصد مدیریت پیمان بر حسب فعالیت هایی که مازاد برای وی تعریف می شود می تواند افزایش یافته ولی از 10 تا 17 درصد متغیر است.

مزایای قرارداد مدیریت پیمان چیست؟

قرارداد مدیریت پیمان روشی در انجام پروژه ها است که در آن ها پیش از شروع پروژه پیمانکاری تحت عنوان مدیریت پیمان برای مدیریت و نظارت بر اجرای پروژه تعیین شده و بر مبنای نرخ مشخصی به او پرداختی صورت می گیرد.

تمامی کارهای عملیاتی پروژه توسط پیمانکاران دیگر که توسط کارفرما و مشاوره مشاوران حرفه ای انتخاب شده اند انجام شده و مدیریت پیمان وظیفه نظارت بر تمامی این پیمانکاران را عهده دار خواهد بود. برای مثال فعالیت کاشت آرماتور توسط مدیر پیمان انجام نشده بلکه پیمانکار تعیین شده این فعالیت را انجام داده و نظارت بر اجرای درست کار پیمانکار، کنترل کیفی، هماهنگی ها و ...با مدیر پیمان است.

مدیریت پیمان شخص است حقوقی که به نمایندگی از طرف کارفرما مسئولیت مدیریت، کنترل و هماهنگی پروژه در تمامی مراحل اجرایی را انجام می دهد. در واقع در روش چهار عاملی مدیریت پیمان که نوعی از سیستم متعارف سه عاملی است، کارفرما علاوه بر خود، مشاور و پیمانکاران پروژه سازمانی را به عنوان مدیریت پیمان برای مدیریت و کنترل و هماهنگی بین طرح و اجرا مورد استفاده قرار می دهد.

بیشتر بخوانید: چکش تخریب و هزینه خرید و اجاره

از جمله مزایای قرارداد مدیریت پیمان عبارتند از:

  • امکان کوتاه تر شدن زمان پروژه از طریق همپوشانی فازهای طراحی و اجرا
  • در دسترس بودن به سازمانی به عنوان عامل چهارم که در زمان مواجهه با مشکلات در کنار مشاور و تحت نظر وی راهکار پیشنهاد دهد.
  • ریسک کارفرما در روش مدیریت پیمان کم می شود.
  • با بکارگیری مدیریت پیمان بدنه کارفرما بزرگتر از قبل نمی شود.
  • با استفاده از مدیریت پیمانکار به بسته های کوچک تر و تعریف شده تر جهت اجرا تقسیم می شود.

دلایل بالا رفتن درصد مدیریت پیمان در سال 1401

درصد مدیریت پیمان در پروژه های ساختمانی حدود 10 تا 17 درصد است. ممکن است به دلایل ذیل درصد مدیریت پیمان افزایش یابد:

  • فاکتور تأمین مصالح که کارفرما خرید آن را بر عهده دارد به خاطر کنترل کیفیت مدیریت پیمان ممکن است مقداری سبب افزایش درصد مدیریت پیمان شود.
  • سادگی فرایند اجرایی و تهیه نقشه های مهندسی بر حسب سادگی و پیچیدگی در افزایش یا کاهش درصد مدیریت پیمان تأثیر دارند. برای مثال فعالیت کاشت آرماتور از جمله فعالیت های رایج در پروژه های عمرانی است که درصد مشخصی برای مدیریت پیمان در آنها در نظر گرفته می شود اما برخی کارهای دیگر مثل خرید و نصب چیلر سانتریفیوژ از جمله فعالیت هایی است که درصد متفاوتی برای مدیریت پیمان در آن در نظر گرفته می شود.
  • وظایف مدیریت پیمان تعریف شده و مشخص است اگر در قراردادی علاوه بر وظایف مدیریت پیمان از وی خواسته هایی انجام پذیرد، درصد مدیریت پیمان به طبع افزایش خواهد یافت.
  • هزینه ایاب و ذهاب، دسترسی به محل انجام پروژه و بعد مسافت در درصد مدیریت پیمان تأثیر گذار است.
  • حتی شرایط آب و هوایی پروژه، سردی و یا گرمی بیش از حد و یا رطوبت بالا همگی بر درصد مدیریت پیمان اثرگذار خواهد بود.

کاشت میلگرد

کاشت آرماتور در قرارداد مدیریت پیمان چگونه است؟

در قرارداد مدیریت پیمان انجام فعالیت های پروژه با پیمانکاران و پیمانکاران جز بوده و تنها مدیریت پیمان نظارت بر این فعالیت ها، هماهنگی ها، رفع موانع اجرایی و مدیریت و نظارت بر فعالیت را بر عهده خواهد داشت. لذا کاشت آرماتور توسط خود مدیریت پیمان انجام نمی شود.

به منظور تقویت مقاومت کششی بتن در بتن از میلگرد استفاده می شود و به میلگرد مورد استفاده در بتن آرماتور می گویند. وظیفه خرید میلگرد و اقلام برای تهیه بتن بر عهده کارفرما است. اما نظارت بر کنترل کیفیت متریال خریداری شده، نظارت بر طرح اختلاط بتن، شیوه بتن ریزی، کنترل کیفی میلگردهای خریدار شده، نظارت بر کاشت آرماتور در بتن و ... همگی بر عهده مدیریت پیمان است که با توجه به درصد تعیین شده در قرارداد مدیریت پیمان بابت انجام هر کدام از فعالیت های یاد شده از کارفرما توسط مدیریت پیمان متناسب با صورت وضعیت کارهای انجام شده درصدی اخذ می شود.

بررسی صورت وضعیت مدیریت پیمان با مشاور است که پس از بررسی نظرات خود را به طور مستنداتی به کارفرما انتقال داده و کارفرما بعد از بررسی نظرات مشاور و اعمال نظرات خود پرداختی به مدیریت پیمان را انجام می دهد.

بررسی کاشت بولت و فونداسیون، کاشت میلگرد در بتن و قرارداد مدیریت پیمان

نظارت بر انجام فعالیت ها کاشت آرماتور در بتن، کاشت بولت و فنداسیون، کاشت میلگرد در بتن و انجام هماهنگی های لازم برای اجرای این فعالیت ها، تهیه و ارائه نقشه های مهندسی، رفع موانع اجرایی، رعایت تقدم و تاخر در اجرای امور، نظارت در اجرای درست عملیات و کنترل کیفی آن ها و ... همگی با مدیریت پیمان در قراردادهای چهار عاملی خواهد بود.

کاشت بولت و فنداسیون برای مقاوم سازی ساختمان، اتصالات سازه ای، تغییر ابعادی سازه و جبران اشتباهات مهندسی استفاده می شود. برای مثال برای اتصال ستون فلزی به فنداسیون از بولت استفاده می شود. البته برای اتصال ستون با استفاده از بولت از سیستم سوراخکاری با توجه به مشخصات بولت مورد استفاده و وضعیت آرماتورهای دفن شده در بتن باید استفاده کرد.ابتدا به سوراخ کاری بتن می پردازند، سپس سوراخ ها را تمیز کرده و عاری از هرگونه آلودگی و ضایعات می کنند و در ادامه انکر شیمیایی که می تواند چسب هیلتی باشد را به سوراخ تعبیه شده تزریق کرده و در نهایت کاشت بولت تا عمق مورد نظر مطابق با محاسبات صورت می گیرد.

کاشت میلگرد در بتن

در طی مراحل اجرایی پروژه، ممکن است به دلایل مختلف چون تغییرات نقشه و یا توسعه طرح در دوره بهره برداری نیاز به تقویت سازه باشد. یکی از راه های تقویت سازه بتنی استفاده از کاشت میلگرد در بتن است. یکی از روش های مورد استفاده در کاشت میلگرد استفاده از چسب بتن است. چسب برای کاشت میلگرد مقاومت زیادی داشته و با تغییرات آب و هوایی از بین نمی رود.

دوشنبه, 16 آبان 1401
اشتراک گذاری :

تعداد نظرات : 0

ثبت نظر
داربستان

خدمات دهندگات داربست

پیشنهاد داربستان
نمایش همه
داربست ارزان فوری
7543
تهران
داربست فلزی شکوری
1348
البرز
داربست فلزی شکوری

انجام کلیه امور داربست در اسرع وقت

داربست فلزی صفائی
737
مرکزی
داربست فلزی صفائی

اجاره و نصب داربست اراک و حومه

داربست فلزی میلاد
873
اصفهان
داربست فلزی میلاد

داربست فلزی میلاد در کاشان

داربست فلزی وطن دوست
5779
خراسان رضوی
داربست فلزی وطن دوست

داربست فلزی وطن دوست عضو رسمی اتحادیه در مشهد آماده خدمت رسانی به همشهریان محترم می باشد.نصب داربست فلزي در همه ي مناطق شهر مشهد در سريعترين زمان ممكن شما مي توانيد در انواع پروژه هاي ساختماني همچون نصب داربست برج ها و ساختمان ها، زيربتن و نصب كفراژ با ما تماس گرفته و از خدمات ما بهره مند شويد.

صنعت ساختمان و داربست
2206
تهران
صنعت ساختمان و داربست

خدمات داربست در سراسر کشور داربست های سنتی مجری مونتاژ داربست های شرکت تسکو (زود بست) چهارپایه های داربستی