سقوط از ارتفاع عامل اصلی تلفات ساختمانی در کشور
سقوط از ارتفاع عامل اصلی تلفات ساختمانی در کشور

بهترین و ایمن‌ترین‌ها از مسیر داربست بازار؛

 

سانحه در حین انجام کار، یکی از بزرگترین چالش‌هایی است که در پروژه‌های ساختمانی روی می‌دهد و شوربختانه سالها تلفات بسیاری برای جامعه به همراه داشته است. طبق گزارشی که سازمان پزشکی قانونی کشور منتشر کرده، نزدیک به 16 هزار نفر بین سالهای 1387 تا 97 جان خود را بر اثر حوادث ساختمانی از دست داده‌اند. در این گزارش آمده، سقوط از بلندی بیشترین علت مرگ در حوادث را به خود اختصاص داده است. نصب نادرست داربست فلزی در پروژه‌های ساختمانی را می‌توان یکی از دلایل این آمار دانست. از این رو در ادامه به برخی از نکاتی که رعایت آنها می‌تواند جلوی تلفات بسیاری را بگیرد اشاره کرده‌ایم:

 

داربست استاندارد، صدمات ساختمانی را به کمترین مقدار می‌رساند!

 

 اما چگونه می‌توان با استفاده درست از داربست در پروژه‌های ساختمانی، درصد بروز حوادث را کاهش داد؟ ابتدا باید با انجام محاسبات دقیق از پروژه‌ای که باید داربست در آنجا نصب شود، نوع داربست و اندازه‌های آن را مشخص کرد. چراکه برخی از پروژه‌ها را می‌توان با یک داربست سبک وزن، مانند داربست‌های آلومینیومی تجهیز کرد و در مقابل در برخی از پروژه‌ها، حتما باید از داربست‌های بزرگ استفاده شود.

داربست

توجه به جزئیات، گاهی جان افراد را نجات می‌دهد؛

 

هنگامی که تصمیم گرفته‌اید از چه داربستی استفاده کنید، داربست خود را با استفاده از جک‌ها یا صفحات پایه، نصب و پایه‌گذاری کنید. در صورت نیاز، از گذاشتن تخته یا بشقاب منفرد در زیر جک‌ها از سطح و استحکام پایه ها اطمینان حاصل کنید. قبل از نصب داربست فلزی، هرگونه ضایعاتی که ممکن است در نصب داربست شما تأثیرگذار باشد را حذف کرده و در نهایت داربست را تراز کنید.

پس از اینکه از تراز بودن داربست اطمینان حاصل کردید، اتصالات , لوله داربست  و لوازم جانبی را مجددا چک کرده و آنهارا تا حدامکان محکم و ایمن کنید. مدنظر داشته باشید در تمام مراحل نیاز است تا از نقاط صحیح، به فضاهای مختلف داربست دسترسی داشته باشید.

در این مرحله مهاربندی، لنگرها و اتصالات خود را در حالی که برپا کرده اید نصب کنید. در صورت امکان از عرشه‌های کامل تخته کار کنید. هنگام نصب داربست، بر روی آن بیش از حد اضافه بار نگذارید. البته درکنار تمام موارد ایمنی، بهتر است روش‌های محافظت برای ممانعت از سقوط یا ریزش کالا و تجهیزات را اعمال كنید. اقداماتی همچون اتصال افراد با استفاده از کارابین و طناب های استاندارد و یا نصب توری در پایین سازه داربستی میتواند جان کارگران و حتی عابرین را نجات دهد.

پس از نصب داربست، اطمینان حاصل کنید که نقاط اتصال مناسب برای سازه‌ها را به درستی انجام داده‌اید. روش‌های شما باید مطابق با سازه، طراح یا دستورالعمل‌های نصب داربست فلزی باشد. بهترین راه برای پیداکردن این راهنمایی‌ها، مشاوره با طراح داربست بازار و عمل کردن مطابق دستورالعمل‌های آن‌ها است. اطمینان حاصل کنید که گره‌های شما به طور مرتب مورد بررسی قرار می‌گیرند.

 

نظارت مداوم، عامل مهم جلوگیری از حوادث ساختمانی؛

 

لازم به ذکر است پس از انجام تمام این مراحل، نیاز است تا شخصی که تسلط کافی به نصب داربست دارد، نظارت کاملی داشته باشد و تمام مراحل را با دقت چک کند. این امر می‌تواند از خطرات احتمالی که شاید با رعایت نکردن یک نکته کوچک روی دهد شمارا مصون بدارد. گفتنی است داربست بازار تمام این نظارت ها را در مراحل مختلف انجام می‌دهد.

البته این نکاتی است که نصابان حرفه‌ای به آن توجه دارند و تمام این ملزومات را رعایت می‌کنند. به خصوص نصاب‌هایی که تجربه و دانش کافی برای این کار را دارند و در مجموعه‌هایی همچون داربست بازار فعالیت می‌کنند.

رایج‌ترین تلفات سقوط از داربست به دلیل کم گذاشتن سکو برای کارگرانی است که در طبقات بالایی داربست‌ها، کار می‌کنند. در داربست‌های غیر استاندارد، یک یا دو الوار مورد استفاده قرار می‌گیرد که این تعداد اصلا ایمنی لازم را ندارد.

یکی دیگر از نکاتی که باید رعایت شود، به نصب مهارها باز میگردد که باید همزمان با عمل پیکربندی داربست‌ها، نصب شود. اگر در انجام این امر، کم کاری صورت گیرد، داربست ناپایدار شده و حتی اگر واژگون نشود، احتمال حرکت و تاب خوردن آن تا حدی که کارگر از روی سکو پرت شود، وجود دارد. اگر روی سکوی کار، فقط یک یا دو تخته بنایی وجود داشته باشد و طبق آنچه رایج است، نرده محافظ نیز موجود نباشد، احتمال وقوع حوادثی از این قبیل بالا می رود.

تردد در بین طبقات داربست‌ها،‌ بیشترین تلفات را داشته است!

 

بخشی از آسیب دیدگی‌هایی که به داربست مربوط می شود، برای زمانی است که کارگران از داربست ها بالا و پایین می روند. رفت و آمد از طریق قاب‌های داربست، امری کاملا اشتباه ولی رایج است. برای رفع مشکل پایین و بالا رفتن از داربست‌ها، باید از نردبان های مناسب استفاده کرد. ضمن اینکه برای بالا رفتن از داربست، روش‌های صحیحی وجود دارد که کارگران در صورت اقدام به این کار، باید از آن استفاده کنند.

می‌توان گفت اغلب حوادثی که برای کارگران پیش می‌آید، به مشکلات تخته های الوار بستگی دارد. اگر تخته‌های الوار، در هنگام نصب داربست با بست یا روش‌های دیگر محکم نشوند، احتمال لغزیدن آنها وجود دارد و این امر خطرناک است. همچنین اگر این تخته ها ضعیف باشند، اعمال بار اضافه، باعث شکستن آنها می‌شود. همچنین باید دقت کنید که در زمان نصب الوارها، نباید پیش آمدگی زیادی داشته باشند. زیرا زمانی که کارگر بر روی آن پا می‌گذارد، تخته الوارها برگشت می‌خورند. ضمن اینکه با این کار، خطر لغزش الوار نیز وجود دارد.

حوادثی که در صورت نبود پوشش کامل و تخته الوار به وجود می‌آید، میتواند هم برای کارگران و هم برای عموم افرادی که ممکن است از زیر محلی که داربست نصب است حرکت کنند، خطرناک باشد. طبق قانون باید تمامی ساختمان‌هایی که داربست دارند، سکوی داربستی با عرض حداقل 45 سانتی متر و همه سکوهایی که ارتفاع آنها بیشتر از 4.2 متر است، باید پوشش کامل داشته باشند.

 

نرده محافظ برای تمام سکوها، لازمه تمام داربست‌های ساختمانی؛

 

یکی از مواردی که نسبت به اهمیت آن، توجه زیادی به آن نمی شود، نرده محافظ برای سکوهای داربست است. نرده محافظ برای تمام ارتفاع‌ها قابل استفاده است و با توجه به اینکه درصد زیادی از سقوط‌ها، از روی داربست‌های 3 متری بوده، توصیه می‌شود پس از نصب داربست برای تمام سکوها در تمام ارتفاع‌ها از محافظ استفاده شود. نرده‌های محافظ باید در همه سکوهای کار، تخته‌ی پاخور، قید میانی و قید فوقانی نصب شوند.

 

داربست بازار، نوین ترین مسیر اجاره، خرید و نصب داربست؛

 

اما یک مسیر وجود دارد که بتوان به راحتی با رعایت تمام نکات ایمنی، داربست مناسب تمام پروژه‌ها را با صرف کم‌ترین زمان و انرژی نصب کرد. آن هم مراجعه به سایت داربست بازار و درخواست خرید یا اجاره و نصب داربست برای انواع مختلف پروژه‌ها است. داربست بازار، سالهاست با فعالیت در حوزه اجاره، فروش و نصب داربست‌های مختلف، ضریب ایمنی نصب و استفاده از داربست را تا حد قابل توجهی افزایش داده و تلفات ناشی از نصب نادرست به صورت چشمگیری کاهش داده است.

از طرفی داربست بازار به صورت تمام وقت به متقاضیان مشاوره تخصصی می‌دهد و در تمام شهرها ، نیروی متخصص داشته و به ارائه خدمات می‌پردازد. داربست بازار در بخش فروش و اجاره داربست برای انواع پروژه‌ها، بستری ایجاد کرده تا متقاضیان بدون واسطه بتوانند داربست مورد نیاز خود را تهیه کنند.

یکشنبه, 15 اسفند 1400
اشتراک گذاری :

تعداد نظرات : 0

ثبت نظر
داربستان

خدمات دهندگات داربست

پیشنهاد داربستان
نمایش همه
داربست ارزان فوری
7516
تهران
داربست فلزی شکوری
1338
البرز
داربست فلزی شکوری

انجام کلیه امور داربست در اسرع وقت

داربست فلزی صفائی
719
مرکزی
داربست فلزی صفائی

اجاره و نصب داربست اراک و حومه

داربست فلزی میلاد
856
اصفهان
داربست فلزی میلاد

داربست فلزی میلاد در کاشان

داربست فلزی وطن دوست
5751
خراسان رضوی
داربست فلزی وطن دوست

داربست فلزی وطن دوست عضو رسمی اتحادیه در مشهد آماده خدمت رسانی به همشهریان محترم می باشد.نصب داربست فلزي در همه ي مناطق شهر مشهد در سريعترين زمان ممكن شما مي توانيد در انواع پروژه هاي ساختماني همچون نصب داربست برج ها و ساختمان ها، زيربتن و نصب كفراژ با ما تماس گرفته و از خدمات ما بهره مند شويد.

صنعت ساختمان و داربست
2191
تهران
صنعت ساختمان و داربست

خدمات داربست در سراسر کشور داربست های سنتی مجری مونتاژ داربست های شرکت تسکو (زود بست) چهارپایه های داربستی