بررسی 5 مدل داربست ساختمان - ایمن ترین و ارزان ترین کدامند؟
بررسی 5 مدل داربست ساختمان - ایمن ترین و ارزان ترین کدامند؟

داربست‌ها نقش مهمی در بالارفتن سازه‌های بلند و بزرگ دارند. بدون داربست‌ها حتی اهرام مصر هم ساخته نمی‌شدند. البته در آن زمان‌ها، خبری از انواع داربست در جنس‌ها و مدل‌های مختلف نبود. داربست‌های مصریان و به‌طور کلی گذشتگان، از الوار تهیه می‌شد. این روزها به مدد وجود تولیدکننده‌ها و تامین‌کننده‌های درجه‌یک، داربست‌های مختلفی در بازار است اما ایمن‌ترین و ارزان‌ترین‌ها کدام‌اند؟ برایتان خواهیم گفت؛ با ما همراه باشید.

داربست فلزی چیست؟

داربست فلزی سازه‌ای است از جنس فلز که بنا به طولش می‌تواند برای ساخت‌وساز بناهایی با ارتفاع بلند یا کوتاه استفاده شود. در واقع، انواع داربست به دو دسته کلی داربست فلزی کوتاه و بلند تقسیم می‌شوند. داربست‌های فلزی از آن ابزارها و مصالحی هستند که دنیای ساخت‌وساز را ایمن‌تر کرده‌اند. داربست‌ها از حوالی سال‌های دهه ۱۹۵۰ میلادی روی کار آمدند.

مواد به کاررفته در داربست‌ها معمولا فولاد یا آلومینیوم است. اینجاست که برای پروژه‌های ساخت نیاز به شناخت مجموعه‌های بزرگ و قدرتمندی مانند آیرومارت پیش می‌آید. آیرومارت (پیشرو صنعت نفت آسیا) در حوزه تامین و بازرگانی مقاطع فولادی مختلف و فلزات گوناگون از خوش‌نام‌های بازار است.

انتخاب فلزات مقاوم و بادوام بخش مهمی از فراهم‌کردن داربست‌ها برای ساختمان‌سازی است. اما انواع داربست فلزی را می‌شناسید؟ هریک چه ویژگی‌هایی دارند و کدام‌ موارد در دسته بهترین‌ها و البته مقرون‌به‌صرفه‌ترین‌ها قرار می‌گیرند؟

داربست فلزی چیست؟

انواع داربست فلزی را می‌شناسید؟

داربست‌های فلزی دارای انواعی هستند:

  • چکشی‌-ستاره‌ای؛
  • مثلثی؛
  • معلق؛
  • پایه‌دار؛
  • چکشی-کاسه‌ای.

داربست چکشی-ستاره‌ای

داربست‌های چکشی-ستاره‌ای پایه‌های قائم و مهارهایی به شکل افقی دارند. پایه‌های این نوع از داربست در اندازه‌های مختلف تولید می‌شود. چه اندازه‌هایی؟ ۱.۵متری، ۲.۵ متری، ۳متری و یک‌متری.

نصب و سرهم‌کردن این نوع از داربست سخت نیست. برای این کار، باید مهارهای افقی بر پایه‌های داربست با ضربات چکش نصب شوند. پایه‌های داربست هم با مغزی و پین به یکدیگر وصل می‌شوند.

متریال مصرفی داربست چکشی-ستاره‌ای چیست؟ ‌لوله‌های داربستی از جنس فولاد هستند و علاوه بر اندازه طولی متفاوت که پیش‌تر عنوان شد، ضخامت‌های مختلفی هم دارند. قطعات به کاررفته در این داربست‌ها معمولا سبک هستند و به‌سادگی قابل‌حمل‌اند.

باز و بسته‌کردن داربست چکشی-ستاره‌ای بسیار ساده است و همین می‌تواند دلیلی باشد که هزینه ساختشان از انواع داربست کمتر تمام شود. در واقع، حتی افرادی که در زمینه معماری و ساخت‌وساز تخصص ندارند هم می‌توانند این داربست‌ها را نصب کنند.

از نظر ایمنی هم داربست‌های چکشی‌-ستاره‌ای وضعیت مطلوبی دارند. البته ایمنی داربست‌ها تاحد زیادی در گروی جنس و مصالح به‌کاررفته در آنها هم هست. در نتیجه، اگر فولاد و آلیاژهای به‌کاررفته در داربست چکشی-ستاره‌ای هم باکیفیت باشد، این نوع از داربست‌ می‌تواند ایمنی بالایی داشته باشد.

قیمت داربست چکشی-ستاره‌ای هم وابسته به نوسانات بازار فروش و خرید فلزات است. اندازه و تعداد داربست‌ها در هر پروژه هم در قیمتشان اثرگذار است. مراجعه به مرجع معتبری مانند وبسایت آیرومارت می‌تواند راهی برای برآوردکردن قیمت‌ها باشد.

داربست مثلثی

داربست مثلثی هم از انواع داربست است که در آن فریم‌های مثلثی به کار می‌رود. فریم‌های فلزی به صورت نر و ماده به هم متصل می‌شوند. عرض فریم‌های این نوع از داربست معمولا حدود ۱۲۰ سانتی‌متر است و در سه نوع مختلف ۰.۵ و ۰.۷۵ و ۱ متری تولید می‌شوند.

اتصال داربست‌های مثلثی هم ساده است و نیازی به تخصص و مهارت خاصی ندارد. برای اتصال این داربست‌ها نیازی به آچار وجود ندارد و اتصالات به‌سادگی به هم پیوند می‌خورند. همین موضوع می‌تواند در کمتر تمام‌شدن هزینه این داربست‌ها در پروژه‌ها نقش مهمی داشته باشد. اساس ساخت داربست‌های مثلثی لوله‌ها هستند و ورق‌هایی فلزی که این لوله‌ها را می‌سازند.

قیمت داربست‌های مثلثی هم بنا به اینکه دست‌اول هستند یا دست‌دوم و البته براساس آلیاژها و کیفیت مصالحشان می‌تواند متغیر باشد. برای آگاهی از قیمت این نوع از انواع داربست هم باید به مراجعِ معتبرِ استعلام قیمت مراجعه کنید.

این را هم در نظر داشته باشید که قیمت ورق‌هایی که لوله‌های داربست با آنها تولید می‌شود و کیفیت لوله‌هایی که با ورق‌های آهنی درست شده‌اند هم در قیمت‌گذاری داربست مثلثی اثرگذارند. جنس قطعات داربست هم در تعیین هزینه‌ها نقش مهمی دارند.

ایمنی این دستگاه‌ها تا حدود زیادی در گروی کیفیت مواد و مصالح به کاررفته در آنهاست. اما به‌طور کلی، اگر نصب و کیفیت تولید داربست مطلوب باشد، خطر قابل‌توجهی از سوی آنها به پروژه‌های ساخت‌وساز تحمیل نمی‌شود. اگر استحکام لوله‌های فلزی سازنده داربست‌های مثلثی زیاد نباشد، بروز خطر دور از ذهن نیست.

داربست معلق

داربست‌های معلق با انواع دیگر داربست شباهت زیادی ندارند. این داربست‌ها روی پایه‌هایی محکم نمی‌شوند. در واقع، زنجیرهایی فلزی آنها را به صورت معلق در فضا نگه می‌دارند. برای پایین و بالابردن داربست‌های معلق نیاز به کمک‌‌گرفتن از ماشین‌ها وجود دارد.

هزینه داربست‌های معلق نسبت به گزینه‌های دیگر کمتر است ولی برای نصب و راه‌اندازی‌شان حتما باید از نیروهای ماهر و متخصص استفاده شود. این داربست‌ها دارای محدودیت‌هایی از نقطه‌نظر بارگذاری هم هستند. پس تجمع بارها و وسایل اضافی در داربست باید کنار گذاشته شود.

داربست‌های معلق باید با دقت و مهارت زیادی نصب شوند. اگر اتصالات این داربست‌ها به‌درستی صورت نگیرد، خطرات زیادی در مسیر پروژه‌ها پیش خواهد آمد. از آنجا که امکان سقوط افراد از این داربست‌ها زیاد است، نیاز به استفاده از سیستم‌های ایمنی معتبر در پروژه‌ها وجود دارد.

داربست پایه‌دار

داربست‌های پایه‌دار در پروژه‌های ساختی به کار می‌روند که نیاز به سرهم‌کردن فوری داربست وجود دارد. پایه‌های داربست‌های پایه‌دار ثابت هستند و برای بالا‌وپایین‌رفتن از آنها نیاز به نردبان است.

داربست‌های پایه‌دار فلزی هم از لوله‌هایی از جنس فولاد تولید می‌شوند و ارتفاع بلندی ندارند. اما ضخامت‌های مختلفی برای لوله‌های فولادی‌شان در نظر گرفته می‌شود.

قیمت این داربست‌ها هم تابع نوسانات بازار فلزات است. بنا به اینکه اندازه و نوع ساخت این داربست‌ها چیست و البته براساس قیمت‌های بازار فلزات، هزینه داربست‌های پایه‌دار هم می‌تواند متغیر باشد.

این سازه‌ها معمولا بلند نیستند و بیشتر از سه‌طبقه ساخته نمی‌شوند. چون اگر تعداد طبقاتشان زیاد باشد، ایمنی‌شان به خطر می‌افتد و می‌توانند ریسک‌های زیادی را به پروژه‌ها اضافه کنند.

 در صورت عادی، اگر کیفیت مواد و مصالح این سازه‌ها خوب و شکل نصب و اتصالشان هم تابع استانداردهای ایمنی باشد، مشکلی به وجود نخواهند آورد و خطری در پی نخواهند داشت.

داربست چکشی-کاسه‌ای

داربست چکشی-کاسه‌ای از پرکاربردترین انواع داربست است. این داربست دارای پایه‌های افقی بسیار مستحکم است و برای نصب هم باید سر جک‌های قابل‌ رگلاژ در بخش بالایی و پایه جک قابل رگلاژ هم در پایه قرار بگیرد. بعد هم مهارهای افقی بر پایه‌های داربست قرار می‌گیرند.

نصب و اتصال این داربست‌ها هم ساده است و تخصص نمی‌خواهد. لوله‌های این داربست هم از جنس فلز است و با فولاد یا ورق‌های گالوانیزه درست می‌شود.

همان‌طور که پیش‌تر هم گفته شد، برای آگاهی از قیمت بهترین و ارزان‌ترین داربست‌ها از جمله داربست چکشی-کاسه‌ای می‌توانید اقدام به استعلام‌گرفتن از مراجع معتبری مانند وبسایت آیرومارت کنید.

 این مرجع شما را در جریان نوسانات بازارهای خریدوفروش فلزات قرار می‌دهد. باید بدانید که قیمت لوله داربستی بنا به ضخامت و طولش متنوع و متفاوت است.  ایمنی این داربست‌ها هم مطلوب است و اگر استانداردها در تولید و نصبشان رعایت شود، مشکلی در پی نخواهند داشت.

بهترین و ارزان‌ترین داربست چیست؟

در نهایت می‌خواهیم مقایسه‌ای میان انواع داربست‌ها برایتان داشته باشیم. واقعیت این است که تعیین بهترین و ارزان ترین داربست اصولا امکان‌پذیر نیست چون هریک دارای ویژگی‌هایی مخصوص به خود هستند که بنا به پروژه ساخت‌وساز می‌توانند مفید باشند. پس نگاهی اجمالی به هر یک از انواع داربست خواهیم داشت:

  • داربست‌های چکشی‌-ستاره‌ای سریع و ساده نصب می‌شوند و نیاز به متخصص برای اتصال و سرهم‌کردن ندارند. قطعات این داربست‌ها سبک است و جابه‌جایی و انتقالشان کار سختی نیست. دقت کنید که این نوع از انواع داربست نیاز به مهاربندی در ارتفاعات زیاد دارند.
  • داربست‌های مثلثی باربری زیاد و آسان دارند و سرعت نصبشان هم بسیار بالاست. اگر استحکام لوله‌های فلزی این نوع از داربست‌ها زیاد نباشد، امکان ایجاد خطر بالا می‌رود و ایمنی کار پایین می‌آید.
  • داربست‌های معلق انعطاف‌پذیری بالایی دارند و امکان استفاده از آنها در ارتفاع‌های مختلف وجود دارد. داربست‌های معلق  هم سریع و ساده در پروژه‌های ساخت‌وساز نصب می‌شوند و قیمتشان مقرون‌به‌صرفه است. این را هم بدانید که ایمنی این نوع از انواع داربست کمی متزلزل‌تر از سایر انواع است.
  • داربست‌های چکشی-کاسه‌ای در پلان و ارتفاع می‌توانند توسعه پیدا کنند و محدودیتی متوجه‌شان نیست. البته در ارتفاع‌های زیاد نیاز به مهاربندی دارند. سرعت و سهولت بازوبسته‌شدن آنها هم زیاد است.
  • داربست‌های پایه‌دار بسیار منعطف‌اند و هزینه تأمین لوله‌های آنها چندان بالا نیست. در واقع، می‌توان گفت که داربست‌های مقرون‌به‌صرفه‌‌ای هستند.

در آخر

داربست‌ها ابزارهای مهمی در پروژه‌های ساخت‌وساز به شمار می‌روند. این داربست‌ها بنا به نوع مصالح و ابعاد و اندازه‌شان می‌توانند قیمت‌های مختلفی داشته باشند. اما مراجعه به مرجعی مانند آیرومات ایده خوبی برای استعلام‌گرفتن قیمت‌هاست. این مجموعه معتبر و خوش‌سابقه در زمینه تامین و بازرگانی انواع مقاطع فولادی و فلزات هم فعال است و آشنایی با آن به تمامی ذی‌نفعان و دست‌اندرکاران صنعت ساخت و ساز توصیه می‌شود. برای کسب اطلاعات بشتر و خرید انواع لوله داربست، با شماره تلفن 02145306 تماس بگیرید و یا به آدرس مجموعه به نشانی www.iromart.com مراجعه کنید.

چهارشنبه, 08 دی 1400
اشتراک گذاری :

تعداد نظرات : 0

ثبت نظر
داربستان

خدمات دهندگات داربست

پیشنهاد داربستان
نمایش همه
داربست ارزان فوری
7539
تهران
داربست فلزی شکوری
1347
البرز
داربست فلزی شکوری

انجام کلیه امور داربست در اسرع وقت

داربست فلزی صفائی
733
مرکزی
داربست فلزی صفائی

اجاره و نصب داربست اراک و حومه

داربست فلزی میلاد
870
اصفهان
داربست فلزی میلاد

داربست فلزی میلاد در کاشان

داربست فلزی وطن دوست
5773
خراسان رضوی
داربست فلزی وطن دوست

داربست فلزی وطن دوست عضو رسمی اتحادیه در مشهد آماده خدمت رسانی به همشهریان محترم می باشد.نصب داربست فلزي در همه ي مناطق شهر مشهد در سريعترين زمان ممكن شما مي توانيد در انواع پروژه هاي ساختماني همچون نصب داربست برج ها و ساختمان ها، زيربتن و نصب كفراژ با ما تماس گرفته و از خدمات ما بهره مند شويد.

صنعت ساختمان و داربست
2205
تهران
صنعت ساختمان و داربست

خدمات داربست در سراسر کشور داربست های سنتی مجری مونتاژ داربست های شرکت تسکو (زود بست) چهارپایه های داربستی