از چه عایقی برای اتاقم استفاده کنم؟
از چه عایقی برای اتاقم استفاده کنم؟

عایق‌ها با توجه به تاثیری که در میزان صرفه‌جویی انرژی دارند، یکی از انتخاب‌های نسبتا ضروری در ساخت خانه‌های امروزی هستند. خانه‌هایی هم که از قدیم ساخته شده‌اند هم، اگر عایق نباشند، با استفاده از مواد عایق، می‌توانند در برابر هدر رفتن انرژی،‌ مقاومت خوبی داشته باشند. عایق‌ها، با توجه به وظیفه‌ای که دارند، به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. عایق‌های صوتی، حرارتی و رطوبتی، انواع اصلی عایق‌های موجود در بازار هستند. برخی عایق‌ها، فقط برای انجام یکی از این وظایف کاربرد دارند و برخی دیگر، توانایی انجام عایق با وظایف چندگانه دارند. در اتاق‌های شخصی و کاری هم، استفاده از عایق‌های مختلف رواج دارد. در ادامه، به بررسی این موضوع می‌پردازیم که استفاده از چه عایقی برای اتاق توصیه می‌شود. برای کسب اطلاعات تکمیلی درباره‌ی هر کدام از این عایق‌ها، می‌توانید به وبسایت آرام گستر پارس مراجعه کنید.

از عایق چه انتظاری دارید؟

قبل از این که مشخص کنید چه عایقی را برای اتاق خودتان خریداری کنید، بهتر است انتظاری را که از این عایق دارید مشخص کنید:

  • آیا دیوارهای اتاق شما نم می‌دهد؟
  • آیا در اتاقتان پنجره وجود دارد؟
  • مجموع مساحت درب و پنجره‌ها در اتاق چقدر است؟
  • جنس شیشه‌ی پنجره‌ها چیست؟
  • آیا درز درب و پنجره را گرفته‌اید؟
  • میزان سر و صدایی که به اتاق وارد می‌شود، چقدر است؟
  • کاری که می‌خواهید در اتاق انجام دهید، چیست؟

عایق‌های دیگر برای اتاق

بعد از این که به سوالات بالا پاسخ دادید و هر فاکتور دیگری را که مد نظر شما بود، مشخص کردید، می‌توانید در مرحله‌ی بعد، عایق‌های موجود در بازار را بررسی کنید تا ببینید چه عایقی برای اتاق شما، بهترین عملکرد را خواهد داشت.

عایق برای ضبط صدا

اگر در اتاق خود، کاری که انجام می‌دهید، به ضبط صدا سر و کار دارد و می‌خواهید از شر صداهای مزاحم اتاق خلاص شوید، بهتر است که از پنل‌های عایق صوتی استفاده کنید. برخی از منازل تازه ساخت، از درب و پنجره‌های عایق استفاده می‌کنند که خودشان تا حد زیادی جلوی سر و صدای مزاحم را می‌گیرند و نمیگذارند که نویزی روی صدای ضبط‌‌شده باشد. البته پنجره‌ی عایق، بیشتر برای صداهایی کاربرد دارد که از فضای بیرون وارد اتاق می‌شوند.

سر و صداهایی که منشاء ایجاد آن‌ها داخل خانه است، علاوه بر  در و پنجره، از دیوار هم منتقل می‌شوند. حتی لرزش دیوارهای به علت ایجاد سر و صدا، عامل اصلی انتقال صدا است. در خانه‌هایی هم که چند طبقه دارند، ممکن است که از طبقه‌های پایین یا بالا هم صدا به طبقه‌ی دیگری وارد شود. در چنین شرایطی، باید به فکر عایق کردن دیوار، یا کف و سقف منزل باشید. در ساخت منزل، معمولا با استفاده از لایه‌بندی کف و سقف، تا حد زیادی از انتقال صدا جلوگیری می‌کنند.

عایق برای ضبط صدا

اما در صورتی که معماری اتاقتان به گونه‌ای نیست که از انتقال صدا از طبقات دیگر جلوگیری کند، یک راه حل ساده هم دارید. هر چه که بیشتر ضخامت سقف و کف را به وسیله‌ی ابزار و تجهیزات مختلف زیاد کنید، می‌توانید از رفت و آمد بیش از حد صدا هم در این محیط‌ها جلوگیری کنید.

اما برای این که رفت و آمد صدا از طریق دیوار انجام نشود، می‌توانید از پنل‌های مختلفی که در بازار عایق‌ها وجود دارد استفاده کنید. یکی از بهترین انتخاب‌ها برای چنین شرایطی، استفاده از پنل آکوستیک است. این پنل‌ها، قابلیت نصب آسانی هم دارند و می‌توان آن‌ها را در منزل به راحتی نصب کرد. معمولا این عایق‌ها، به صورت رول‌ها برچسبی هستند که می‌توانید به راحتی آن‌ها را بدون نیاز به متخصص، در خانه، اتاق یا هر فضای دیگری که خواستید نصب کنید. همچنین مدل‌های ظاهری مختلفی هم دارند که می‌تواند برای سلیقه‌های مختلف مناسب باشد و بتوان از آن در دکوارسیون‌های گوناگون استفاده کرد.

از چه عایقی برای اتاقم استفاده کنم؟

عایق‌های صوتی، انواع مختلف دیگری هم دارند که هر کدام از آن‌ها می‌تواند برای شرایط خاصی مناسب باشد. عملکرد این عایق‌ها هم با یکدیگر تفاوت دارد. قیمت فوم شانه تخم مرغی، با قیمت آکوستیک، تفاوت‌هایی هم دارد. برای همین بهتر است با تحقیق درباره‌ی این محصولات و آشنایی کامل با ویژگی‌های دقیق هر کدام از آن‌ها، انتخاب مناسب خود را داشته باشید و بهترین خرید را با توجه به شرایطی که دارید، داشته باشید. البته این پنل‌ها، معمولا در برابر رطوبت و انتقال حرارت، مقاومت خیلی خوبی ندارند.

عایق‌های دیگر برای اتاق

در صورتی که اتاق شما نم می‌دهد، یا دوست دارید که از انتقال حرارت هم در اتاق جلوگیری کنید و انرژی کولر یا بخاری که در اتاق کار می‌کند، هدر نرود،‌ بهتر است که به سراغ استفاده از سایر عایق‌های موجود در بازار هم بروید. برای مثال، عایق‌های الاستومری، با فناوری‌های خاصی ساخته می‌شوند و می‌توانند در برابر رطوبت و حرارت هم عملکرد خوبی داشته باشند. اما عملکرد آن‌ها در مقابله با آلودگی‌های صوتی و رفت و آمد صدا، در مقایسه با پنل‌های آکوستیک و فوم‌های شانه تخم مرغی، پایین‌تر است. برای همین اگر به ضبط پادکست، یا تولید محتواهای صوتی در اتاق مشغول هستید و می‌خواهید که علاوه بر جلوگیری از ورود صداهای مزاحم به اتاق، صدا نرم هم شود و لرزش آن گرفته شود، بهتر است از عایق‌های مخصوص صوت استفاده کنید.

یکشنبه, 18 مهر 1400
اشتراک گذاری :

تعداد نظرات : 0

ثبت نظر
داربستان

خدمات دهندگات داربست

پیشنهاد داربستان
نمایش همه
داربست ارزان فوری
7536
تهران
داربست فلزی شکوری
1347
البرز
داربست فلزی شکوری

انجام کلیه امور داربست در اسرع وقت

داربست فلزی صفائی
730
مرکزی
داربست فلزی صفائی

اجاره و نصب داربست اراک و حومه

داربست فلزی میلاد
870
اصفهان
داربست فلزی میلاد

داربست فلزی میلاد در کاشان

داربست فلزی وطن دوست
5771
خراسان رضوی
داربست فلزی وطن دوست

داربست فلزی وطن دوست عضو رسمی اتحادیه در مشهد آماده خدمت رسانی به همشهریان محترم می باشد.نصب داربست فلزي در همه ي مناطق شهر مشهد در سريعترين زمان ممكن شما مي توانيد در انواع پروژه هاي ساختماني همچون نصب داربست برج ها و ساختمان ها، زيربتن و نصب كفراژ با ما تماس گرفته و از خدمات ما بهره مند شويد.

صنعت ساختمان و داربست
2205
تهران
صنعت ساختمان و داربست

خدمات داربست در سراسر کشور داربست های سنتی مجری مونتاژ داربست های شرکت تسکو (زود بست) چهارپایه های داربستی