تولید دارویی جدید علیه سردردهای میگرنی در آلمان
تولید دارویی جدید علیه سردردهای میگرنی در آلمان

آسترید گندول، متخصص اعصاب و معاون انجمن "داروهای مسکن و ویژه بیماران لاعلاج" در آلمان، می‌گوید عصر تازه‌ای برای مقابله با بیماری میگرن آغاز شده است.

او "ارنوماب"(Erenumab) را که آبان ماه گذشته (نوامبر) در آلمان مجوز تولید گرفته نخستین داروی موثر و ویژه سردردهای میگرنی معرفی می‌کند. این دارو نوعی آنتی‌بادی است که حال با شناسه‌ "بازدارنده میگرن" برای نخستین‌بار در دسترس بیماران قرار گرفته است.

پیش از تولید این دارو از بلوکه‌کننده‌های نوع بتا، داروهای ضدافسردگی یا ضد صرع برای جلوگیری از ابتلا به میگرن استفاده می‌شد که هر کدام برای بیماری‌ دیگری ساخته می‌شوند.

ارنوماب به ویژه برای افرادی که از سردردهای میگرنی بیش از ۱۵ روز مداوم رنج می‌برند، نویدبخش است. تا کنون امکان اندکی برای کاهش درد آنها وجود داشت. تحقیقات صورت گرفته پیش از صدور مجوز تولید این دارو نشان می‌دهد که ارنوماب به طور متوسط موجب کاهش ۵۰ درصدی روزهای ابتلا به سر درد می‌شود.  

این دارو برای بیمارانی است که وقتی دچار حمله‌های میگرنی می‌‌شوند به طور متوسط بیش از چهار روز سردرد دارند. هنوز روشن نیست که شرکت‌های بیمه درمانی آلمان هزینه آن را برای افرادی که به "میگرن‌ سبک‌تر" مبتلا هستند هم پرداخت می‌کنند یا خیر. ‌

داروهای ملکولی نویدبخش رهایی از درد

آنتی‌بادی‌ها (پادتن‌ها) از مدتی پیش در بسیاری از زمینه‌های پزشکی برای "درمان هدفمند ملکولی" مورد استفاده قرار می‌گیرند. ارونوماب به گیرنده‌ای متصل می‌شود که ویژه پپتید (پلمیر کوچکی از اسید آمینه‌های متصل به یکدیگر) مرتبط با ژن کلسی تونین است. این پپیتد موجب التهاب می‌شود و نقش مهمی در گسترش حمله‌های میگرنی دارد.

داروی ارنوماب یک‌بار در ماه زیر پوست تزریق می‌شود. گفته می‌‌شود این دارو عوارض جانبی بسیار کمی دارد و با داروهای پلاسبو قابل مقایسه است.

پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال جاری میلادی دو آنتی‌بادی دیگر به نام‌های "گال‌کانزوماب" و "فرامانه‌زوماب" هم برای پیشگیری از ابتلا به میگرن در آلمان وارد بازار شود. اما این دو بر خلاف "ارنوماب" به گیرنده سطح سلول متصل نمی‌شوند، بلکه به طور مستقیم به پپتید CGRP می‌چسبند و آن را بلوکه می‌کنند. این دو آنتی‌بادی هم هر ۲۸ روز یک‌بار تزریق می‌شوند.

تحقیق در مورد داروهای دیگر بازدارنده میگرن ادامه دارد. اخبار امیدوارکننده در این زمینه مربوط به "ملکول‌های کوچکی" است که برخلاف آنتی‌بادی‌ها نقش پیش‌گیرنده ندارند بلکه برای کاهش درد شدید موثر هستند.

از زمان تولید تریپتان‌ها در دهه ۱۹۹۰ میلادی در این زمینه موفقیت چشمگیری حاصل نشده است.

آسترید گندولا می‌گوید انتظار بسیار زیادی از این داروها می‌رود،اما باید بگویم که هیچ‌کدام آنها درمان‌کننده قطعی بیماری میگرن نخواهد بود. پیش‌بینی می‌‌شود مجوز تولید داروهایی که "small molecules" خوانده می‌شوند در آلمان سال ۲۰۲۳ میلادی صادر شود.

 

جمعه, 06 اردیبهشت 1398
اشتراک گذاری :

تعداد نظرات : 0

ثبت نظر
داربستان

خدمات دهندگات داربست

پیشنهاد داربستان
نمایش همه
داربست ارزان فوری
7521
تهران
داربست فلزی شکوری
1341
البرز
داربست فلزی شکوری

انجام کلیه امور داربست در اسرع وقت

داربست فلزی صفائی
724
مرکزی
داربست فلزی صفائی

اجاره و نصب داربست اراک و حومه

داربست فلزی میلاد
859
اصفهان
داربست فلزی میلاد

داربست فلزی میلاد در کاشان

داربست فلزی وطن دوست
5757
خراسان رضوی
داربست فلزی وطن دوست

داربست فلزی وطن دوست عضو رسمی اتحادیه در مشهد آماده خدمت رسانی به همشهریان محترم می باشد.نصب داربست فلزي در همه ي مناطق شهر مشهد در سريعترين زمان ممكن شما مي توانيد در انواع پروژه هاي ساختماني همچون نصب داربست برج ها و ساختمان ها، زيربتن و نصب كفراژ با ما تماس گرفته و از خدمات ما بهره مند شويد.

صنعت ساختمان و داربست
2193
تهران
صنعت ساختمان و داربست

خدمات داربست در سراسر کشور داربست های سنتی مجری مونتاژ داربست های شرکت تسکو (زود بست) چهارپایه های داربستی