اجرای داربست و انواع آن
اجرای داربست و انواع آن

اجرای داربست – محاسبه قیمت و انواع آن

کارگران تا زمانی که روی زمین ایستاده اند تا ارتفاع محدودی میتوانند کار کنند و برای ادامه کار در قسمت بالا باید وسیالی در زیر پای خود قرار دهند، بدیهی است هرچه ارتفاع دیوار بالا رود وسیله ی زیر پا هم باید بلندتر شود. از این روی ناگزیر به اجرای داربست فلزی در فعالیتهای ساختمانی هستیم. البته نحوه اجرای داربست فلزی بسیار اهمیت دارد خصوصاً در ساختمانهایی که ساختاری نامتقارن دارند و باید داربست طوری اجرا شود که کارگر بتواند با خیال راحت بروی آن کار کند و خود داربست نیز استحکام مناسبی در شرایط مختلف داشته باشد.

قبل از اجرای داربست فلزی نکات زیر را بدانید :

ابتدا باید ابعاد اجرای داربست فلزی را بدانید که شامل طول ، عرض و ارتفاع می باشد اینکار به پیمانکار داربست یا نصاب کمک می کند تا قیمت درست و منطقی تری به شما بدهد . برای اطلاع از قیمت آنلاین داربست این لینک را مشاهده کنید. سپس با در نظر گرفتن ابعاد پروژه می توانید پیمانکار مناسب را انتخاب کنید . شاید کمتر کسی در انتخاب پیمانکار داربست فلزی به نکاتی مثل بیمه مسئولیت و داشتن جواز توجه می کند ولی لازم است بدانید در خیلی از پروژه ها به خاطر عدم توجه نکردن به این موارد خسارات جبران ناپذیری صورت گرفته است.

نوسانات قیمت لوله داربستی

این روز ها شاهد افزایش قیمت لوله داربستی هستیم البته بالا رفتن قیمت ارز بر روی خیلی از چیزا تاثیر می گذارد . اما در این شرایط باید چکار کرد ؟ تصمیم احساسی گزینه خوبی نیست زیرا شرایط را بدتر می کند باید کمی تحمل کرد تا بازار به شرایط با ثبات تری برسد این مورد برای کارفرماهایی که می خواهند خرید و فروش لوله داربستی بکنند مفید می باشد . بسیاری از سازنده ها برای کاهش هزینه ها خودشان لوله داربست را خریداری می کنند و سپس برای نصب و اجرا چند داربست بند یا یک پیمانکار مناسب را پیدا می کنند تا کار خود را پیش ببرند. در خصوص لوله باید گفت با وجود نوسانات شدید بازار کسانی که لوله دارند برای آنها سرمایه محسوب می شود و می توانند به قیمت روز بفروش برسانند.

اجرای داربست فلزی و انواع ان

الف : داربست های کوتاه

در ساختمانهای با ارتفاع کم و در قسمت های داخلی، از داربست های کوتاه وسبک استفاده می کنند. معمولا در این مورد دو عدد بشکه و یک یا دو تخته زیر پا قرار می دهند. این کار اصولی و ایمن نیست بخصوص مواقعی که از بشکه به صورت خوابیده استفاده شود زیرا چرخش ناگهانی بشکه، احتمال سقوط کارگر را به دنبال خواهد داشت.

با دو عدد نردبان دوطرفه و تخته زیرپایی، داربستی موقت برای کارهای سبک می سازند. قرار دادن ظرف ملات، مصالح سنگین مانند اجر، بلوک، … بر روی این داربست مجاز نیست. حداکثر ارتفاع مجاز این گونه داربست ها ۳ متر خواهد بود.

تعمیرکاران و نقاشان می توانند برای کارهای موضعی، از داربست های چهارپایه ای فلزی چرخدار ( سکوی کار متحرک ) استفاده کنند.

ب : داربست های بلند فلزی :

این داربست ها را با لوله های فولادی به قطر ۵ سانتیمتر با حداقل ضخامت ۴ میلیمتر و بست ها مربوط مونتاژ می کنند. با اتصال لوله ها به یکدیگر به وسیله بست ها در زمانی نسبتا کوتاه می توان داربستی ثابت و محکم به وجود اورد و از ان برای کار در ارتفاع استفاده کرد. برای جلوگیری از واژگون شدن؛ باید داربست را به طریق مناسبی به دیوارهای ساختمان مهار کرد. حداکثر فاصله دو مهار ۶ متر است.

برای بالا و پایین رفتن از داربست، حتما باید از نردبان سالم استفاده شود. وسایل اتصال و متعلقات مربوط به داربست های بلند فلزی عبارتند از :

بست زوجی: این بست وسیله اتصال لوله های عرضی به لوله های عمودی است.

بست گردان : از دو بست مجزا تشکیل شده است که با پرچ شدن به یکدیگر، امکان چرخش ان ها وجود دارد. به وسیله این بست دو لوله را میتوان با هر زاویه ای به یکدیگر وصل کرد.

بست لوله های افقی : این بست دو لوله افقی را تحت زاویه ۹۰ درجه به یکدیگر وصل میکند.

میله شکافدار اتصال : برای طویل کردن دو لوله داربست به کار می رود.

پایه قابل تنظیم : به جداره ی داخلی پایین لوله متصل می شود و به وسیله ان ارتفاع پایه داربست تنظیم می شود.

صفحه زیرستون : صفحه مربع شکل پایه داری است که برای توزیع بار از قسمت تحتانی ستون بر روی تکیه گاه مورد استفاده قرار می گیرد.

 

داربست ( سکوی ) پیش امده :

این نوع داربست از سطح ساختمان به صورت سکو بیرون میزند و به همین جهت به ان داربست ( سکوی ) پیش امده می گویند.

این داربست ها به دیوارهای ساختمان تکیه دارند و در مکانهایی که برپاسازی داربست ها مرسوم از سطح زمین غیر ممکن یا پرهزینه باشد، مورد استفاده قرار میگیرند. همینطور که از ساختمان بالا می رود، ان ها هم از دیوار باز می شوند و توسط جرثقیل در محل جدید (بالاتر) نصب می شوند و به این ترتیب در مصالح داربست صرفه جویی زیادی به عمل می اید.

داربست

حفاظت و ایمنی در داربست :

  • مصالح تشکیل دهنده داربست (چوب – فلز) و وسایل اتصال از نوع مرغوب باشد.
  • پایه ها بر روی کف محکم مستقر شوند وتعداد ان ها با توجه به ارتفاع و بارهای وارده به اندازه ی کافی باشد.
  • حداقل دو محافظ طولی ( چپ و راست ) در هر داربست به کار رود.
  • برای جلوگیری از واژگون شدن، داربست های بلند به دیوار ساختمان مهار شوند، حداقل فاصله دو مهار از یکدیگر در داربست های فلزی ۶ متر است.
  • حداقل ضخامت تخته زیرپایی ۴ سانتیمتر و حداقل عرض ان ها ۲۵ سانتیمتر است. اینگونه تخته ها باید کاملا سالم، بدون ترک و از مقاومت کافی برخوردار باشند.
  • پوشش تخته های زیرپایی حداقل ۲۰ سانتیمتر باشد و در صورتی که دو تخته کنار هم قرار میگیرند، ۲۰ سانتیمتر از قطعه عرضی داربست عبور کند.
  • برای جلوگیری از سقوط ابزار و مصالح، تخته های کناری (پاخور) نصب شود.
  • برای جلوگیری از سقوط افراد، جان پناه به ارتفاع ۱ متر نصب شود.
  • در داربست های بلند، برای بالا و پایین رفتن فقط از نردبان سالم استفاده شود.
  • در ارتفاع ۴٫۵ متری از سطح زمین، توری فلزی که ان را اصطلاحا (( سقف حفاظتی )) می نامند، نصب می شود. حداقل عرض این حفاظ باید ۱٫۵ متر باشد.
  • از انباشتن مصالح ساختمانی روی تخته های زیرپایی به صورت متمرکز خودداری شود. مصالح ساختمانی به هیچ وجه نباید از مانع عبور و مرور افراد روی داربست شوند.
  • در داربست های مرتفع؛ در صورت امکان از کمربند ایمنی استفاده شود.

 

اجرای داربست و محاسبه قیمت ان

هزینه های اجرای داربست در فهرست بها ایتم های مشخصی ندارد ( البته ضریب طبقات برای پوشش ان در نظر گرفته شده است )

هزینه های اجرای داربست فلزی به ایتم های مختلفی بستگی دارد که از جمله :

۱-ارتفاع داربست
۲-حجم داربست
۳-محل نصب داربست
۴-امکان دسترسی به لوازم ( جنس کشی )
۵-تغییر فاصله های استاندارد و عرفی داربست
۶-مهاری خور داربست
۷-نوع فعالیت ( داربست زیر بتن … داربست نماسازی )
و …

به شکل عمومی هزینه های اجاره داربست ماهیانه است ( یعنی کسانی که اجاره میدهند بدون توجه به روزهای کاری شما هزینه یکماهشان را میگیرند … که جای گفت و گو دارد )

نحوه محاسبه داربست ها به صورت حجمی محاسبه می شود یعنی با توجه متر مربع فضایی که اشغال کرده است تا ارتفاع مشخصی هزینه مشخصی دارد و در صورت افزایش ارتفاع به تناسب به قیمت ان افزوده میشود

معمولا صنف مصالح ساختمانی در هر سال نرخ نامه ای را برای اجرای داربست منتشر میکند.

داربست فلزی تقریباً در اکثر ساخت و سازهای جهان مورد استفاده قرار می گیرد و هر کشوری با توجه به شرایط و قانونی که برای آن تعیین شده است قیمت خدمات آن محاسبه می شود. 

دوشنبه, 08 اسفند 1401
اشتراک گذاری :

تعداد نظرات : 0

ثبت نظر
داربستان

خدمات دهندگات داربست

پیشنهاد داربستان
نمایش همه
داربست ارزان فوری
7520
تهران
داربست فلزی شکوری
1339
البرز
داربست فلزی شکوری

انجام کلیه امور داربست در اسرع وقت

داربست فلزی صفائی
722
مرکزی
داربست فلزی صفائی

اجاره و نصب داربست اراک و حومه

داربست فلزی میلاد
858
اصفهان
داربست فلزی میلاد

داربست فلزی میلاد در کاشان

داربست فلزی وطن دوست
5755
خراسان رضوی
داربست فلزی وطن دوست

داربست فلزی وطن دوست عضو رسمی اتحادیه در مشهد آماده خدمت رسانی به همشهریان محترم می باشد.نصب داربست فلزي در همه ي مناطق شهر مشهد در سريعترين زمان ممكن شما مي توانيد در انواع پروژه هاي ساختماني همچون نصب داربست برج ها و ساختمان ها، زيربتن و نصب كفراژ با ما تماس گرفته و از خدمات ما بهره مند شويد.

صنعت ساختمان و داربست
2191
تهران
صنعت ساختمان و داربست

خدمات داربست در سراسر کشور داربست های سنتی مجری مونتاژ داربست های شرکت تسکو (زود بست) چهارپایه های داربستی