معرفی کاملی از انواع فن صنعتی در سیستم های تهویه مطبوع
معرفی کاملی از انواع فن صنعتی در سیستم های تهویه مطبوع

از انواع فن صنعتی و سیستم های تهویه هوا برای تولید هوای پاک و مطبوع در محیط های مختلف مسکونی، تجاری و صنعتی استفاده می شود. هدف استفاده و نصب این سیستم ها، حذف آلودگی هوا تا حد ممکن و ایجاد هوای مطبوع و مطلوب در محیط است. دریچه هواکش در این سیستم ها، کنترل هوای ورودی و خروجی را بر عهده دارد و در فرایند تهویه، نقش پر رنگی ایفا می کند. خرید و نصب انواع دریچه تهویه هوا برای ساختمان های مختلف الزامی می باشد و از خطرات ناشی از نشت گاز نیز جلوگیری می کند.

در محیط های صنعتی اهمیت استفاده از انواع فن و نصب دریچه فلزی با ابعاد متناسب با مساحت کارگاه یا سوله دو چندان خواهد بود. در این محیط، معمولا میزان آلودگی هوا به دلیل استفاده از متریال شیمیایی یا صنعتی افزایش می یابد. در صورتی که تهویه مطبوع هوا به خوبی انجام نشود، سلامت کارکنان به خطر افتاده و کیفیت کاری آن ها کاهش می یابد.

فن صنعتی چیست؟

فن یا هواکش صنعتی نوعی از تجهیزات مکانیکی شناخته می شود که برای جابجایی حجم زیادی از هوا یا گاز در یک محیط صنعتی طراحی شده است. فن های صنعتی در اندازه ها و اشکال مختلفی به تولید می رسند و می توانند در هر دقیقه، میلیون‌ ها فوت مکعب هوا را از واحدهای کوچک قابل حمل تا تاسیسات ثابت عظیم، جابجا کنند. آن ها اغلب همراه با انواع دیگر تجهیزات مانند واحدهای تهویه مطبوع یا سیستم های گرمایش برای حفظ کیفیت هوای داخلی و کنترل دمای مطلوب به کار می روند.

آشنایی با انواع فن صنعتی

با توجه به کاربردهای زیاد فن صنعتی در صنایع مختلف، سازندگان بر اساس کارایی های متفاوت این محصول انواع فن صنعتی را تولید و به بازار عرضه کرده اند. این فن ها  در دو دسته اصلی جای می گیرند:

فن صنعتی گریز از مرکز (سانتریفیوژ)

سانتریفیوژ با کمک نیروی گریز از مرکز، هوا یا گاز را با حرکت شعاعی به سمت بیرون از مرکز فن هدایت می کند. طراحی و تولید این نوع فن را به دو صورت یک طرفه و دو طرفه انجام می دهند. این فن در ایجاد فشار استاتیکی در دو نوع دمنده و مکنده کاربرد دارد.

فن صنعتی جریان محوری (آکسیال)

معرفی کاملی از انواع فن صنعتی در سیستم های تهویه مطبوع

فن آکسیال، هوا یا گاز را به صورت موازی با محور چرخش حرکت می دهد و موجب انتقال یا تخلیه هوای موجود بین دو محیط می شود.

فن صنعتی سانتریفیوژ چیست؟

فن صنعتی سانتریفیوژ، هوا یا سایر گازها را در محیط های صنعتی جابجا می کند. این فن شامل یک پروانه یا تیغه چرخان است که با کشیدن هوا به مرکز فن و سپس خارج کردن آن، جریان هوایی با سرعت بالا را برقرار می سازد.

این فن معمولا توسط یک موتور الکتریکی تغذیه می شود و در زمینه های مختلفی مانند تهویه، خنک کننده، خشک کردن، جمع آوری گرد و غبار و تامین هوای احتراق کاربرد دارد. فن های سانتریفیوژ صنعتی را معمولا در کارخانه ها، نیروگاه ها، معادن و سایر تاسیسات صنعتی در مقیاس بزرگ می یابید.

معرفی انواع فن صنعتی سانتریفیوژ

معرفی انواع فن صنعتی سانتریفیوژ

فن صنعتی سانتریفیوژ بر اساس انواع شکل ظاهری تیغه پروانه به چند دسته طبقه بندی می شود. تیغه پروانه در اشکال متفاوتی مانند شعاعی (رادیال)، منحنی جلو (فوروارد) و منحنی عقب (بکوارد) وجود دارد.

فن صنعتی پروانه شعاعی (رادیال)

تیغه های این نوع فن در راستای شعاع گردش، بدون انحنا و دارای فاصله های مساوی هستند. فن رادیال برای مصارف با دبی پایین تا متوسط در فشار بالا مناسب است و به دلیل پوشش خوب پره ها، مقاومت در فرسایش و خوردگی را افزایش می دهد.

این فن ها به دلیل فشار بالایی که تولید می کنند به راحتی توانایی جابجایی هوا با ذرات درشت و براده هایی مانند چوب، آهن، گرد و غبار را دارند.

فن صنعتی مدل فوروارد

فن فوروارد از سایر فن ها کوچک تر و دارای بازدهی کمتری است. دبی خروجی آن را نمی توان تنظیم کرد و در مواردی با دبی کم تا متوسط در فشار پایین مانند کوره ها و تهویه هوا به کار می رود. پره ها در راستای گردش انحنا دارند و محفظه حلزونی باعث افزایش کاربرد آن می شود. سرعت دورانی پایین این فن صدای آن را کاهش می دهد.

فن صنعتی مدل بکوارد

به این مدل فن تیغه های سنگین و بزرگ تری اختصاص داده اند. انحنای پره در خلاف جهت حرکت پروانه شکل گرفته است. فن صنعتی بکوارد نسبت به انواع فن صنعتی مدل سانتریفیوژ بازدهی بالاتری دارد. فن بکوارد را برای کنترل آلودگی هوا، تهویه، فیلتراسیون و هواساز استخر استفاده می کنند.

مزایای فن سانتریفیوژ

از مزایای فن سانتریفیوژ می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دارای دوام و مقاومت بیشتر و عملکرد بهتر در محیط های سخت
  • نگهداری آسان
  • ایجاد هوا با فشار بالا
  • دارای انرژی بیشتر

فن صنعتی محوری (آکسیال) چیست؟

به آن دسته از فن هایی که جریان هوا را موازی با محور پره ها حرکت می دهند، فن صنعتی محوری یا آکسیال می گویند. علت نام گذاری آن قرار گرفتن فن در محور اصلی است. فن آکسیال در برج های خنک کننده و تونل های بادی کاربرد درخشانی دارد.

انواع فن صنعتی آکسیال

فن صنعتی آکسیال متناسب با کاربرد آن در سه نوع پروانه ای، تیوبی (لوله محور) و پره ای تولید می شود.

فن صنعتی پروانه ای

این مدل فن را در دو سایز کوچک و بزرگ با چهار الی 6 پروانه می سازند. در سایز کوچک این مدل، پروانه و الکتروموتور اتصال مستقیم دارند. این در حالی است که در سایز بزرگ این فن، اتصال پروانه و موتور از طریق یک تسمه صورت می گیرد. این مدل فن ها به دلیل تولید هوای معکوس و ساختار ساده آن در محیط های آلوده بسیار پر کاربرد هستند.

فن صنعتی تیوبی

در این مدل فن ها موتور و پروانه هر دو در محفظه ای استوانه ای شکل قرار گرفته اند و نسبت به مدل پروانه ای فشار و عملکرد بهتری نشان می دهند.

فن صنعتی پره محور

اگر برای تقویت جریان هوا در محفظه سیلندری استوانه ای شکل چند تیغه ثابت به مدل تیوبی اضافه شود، مدل فن صنعتی پره ای به وجود می آید.

مزایای فن آکسیال

فن آکسیال دارای مزایای فراوانی بوده که در زیر به مهمترین موارد اشاره می کنیم:

  • دارای سرعت محیطی و سرعت عمل بالاتر
  • استفاده کمتر از انرژی
  • ایجاد جریان هوای کم فشار
  • مقرون به صرفه

این فن ها معمولا در کارخانه ها، انبارها و دیگر فضاهای بزرگ تجاری یا صنعتی استفاده می شود که به تهویه، خنک کننده یا گردش هوا نیاز وجود دارد.

کلام آخر

نیار مبرم به تهویه و تازه سازی هوا در محیط های صنعتی، اهمیت آشنایی با انواع فن صنعتی و نصب مدل مناسب را در سازه مورد نظر افزایش می دهد. هر دو مدل فن گریز از مرکز و جریان محور، از پرکاربردترین تجهیزات در سیستم تهویه مطبوع به حساب می آیند. کاربرد هر یک از این فن ها متفاوت است و متناسب با محیط و شرایط می توان یکی از آن ها را انتخاب کرد. فن آکسیال برای مکان های فاقد کانال کشی و فن صنعتی سانتریفیوژ برای فضاهای کانال کشی شده مناسب هستند.

شنبه, 16 اردیبهشت 1402
اشتراک گذاری :

تعداد نظرات : 0

ثبت نظر
داربستان

خدمات دهندگات داربست

پیشنهاد داربستان
نمایش همه
داربست ارزان فوری
7522
تهران
داربست فلزی شکوری
1341
البرز
داربست فلزی شکوری

انجام کلیه امور داربست در اسرع وقت

داربست فلزی صفائی
724
مرکزی
داربست فلزی صفائی

اجاره و نصب داربست اراک و حومه

داربست فلزی میلاد
860
اصفهان
داربست فلزی میلاد

داربست فلزی میلاد در کاشان

داربست فلزی وطن دوست
5757
خراسان رضوی
داربست فلزی وطن دوست

داربست فلزی وطن دوست عضو رسمی اتحادیه در مشهد آماده خدمت رسانی به همشهریان محترم می باشد.نصب داربست فلزي در همه ي مناطق شهر مشهد در سريعترين زمان ممكن شما مي توانيد در انواع پروژه هاي ساختماني همچون نصب داربست برج ها و ساختمان ها، زيربتن و نصب كفراژ با ما تماس گرفته و از خدمات ما بهره مند شويد.

صنعت ساختمان و داربست
2193
تهران
صنعت ساختمان و داربست

خدمات داربست در سراسر کشور داربست های سنتی مجری مونتاژ داربست های شرکت تسکو (زود بست) چهارپایه های داربستی