تفاوت بین سمت مثبت و منفی در صنایع ضد آب ساختمان یا سازه ها  چیست ؟
تفاوت بین سمت مثبت و منفی در صنایع ضد آب ساختمان یا سازه ها چیست ؟

تفاوت بین سمت مثبت و منفی در صنایع ضد آب ساختمان یا سازه ها  چیست ؟

اصطلاح سمت "مثبت" به ساختمان یا سازه اشاره می کند که همانند فشار هیدرواستاتیکی است . از سمت مثبت به عنوان طرفی که در طول ساخت و ساز، در واقع با آن ارتباط برقرار می کند و نیاز به ضد آب بودن برای جلوگیری از رطوبت دارد دو نمونه از این سمت های مثبت عبارتند از :

زیر زمین : هنگام ساختن ساختمان، تمام دیوارها (بالا و پایین زمین) باید ضد نفوذ آب و باران و رطوبت زیرزمینی باشد. هنگامی که شما در زیرزمین خود ایستاده اید، دیواره های داخلی ضد آب نیستند، اما دیوارهای بیرونی ضد آب هستند تا از آب زیرزمینی به داخل ساختمان جلوگیری شود. دیوارهای خارجی در سمت مثبت قرار دارند، زیرا آنها در تماس با رطوبت قرار می گیرند. بنابراین، دیواره های خارجی تحت فشار مثبت هیدرواستاتیک قرار می گیرند.

استخر های شنا در زمین : هنگام ساخت یک استخر شنا، داخل استخر سمت مثبت است، زیرا باید در برابر نفوذ آب استخر نگهداری کند. دیواره های داخلی استخر فشار مثبت هیدرواستاتیک را دریافت می کنند.

پس سمت منفی چیست ؟
بیایید به مثال زیرزمین نگاه کنیم. بگذارید بگوییم شما در زیرزمین خود ایستاده اید، و لکه های آب را روی دیوارهای خود می بینید، نشان دهنده یک نشت از خارج است. در حالت ایده آل، بهترین چیز برای انجام این کار این است که خاک را از خارج بیرون بیاورید و منبع نقص را در سیستم ضد آب خارجی (مثبت) قرار دهید. از آنجا که این کار بسیار گران است ما می توانیم از سمت  منفی در برابر نفوذ آب استفاده کنیم . شایعترین علل نفوذ آب در زیرزمین ، پارکینگ زیرزمینی یا دیواره های گودال آسانسور از تجمع آب در اطراف خاک است. تجمع آب زیرزمینی اغلب ناشی از ترک خوردگی یا نشت زهکشی ها، سیستم های زهکشی بی اثر، درجه بندی نامناسب، افزایش آب های زیرزمینی، قطع خطوط آب، تهویه مطبوع در نزدیکی فاضلاب یا نشت یا بارندگی های زیاد است.

صنایع ضد آب از سمت منفی

صنایع ضد آب محصولات متعددی هستند و این محصولات عوامل متعددی را نظر می گیرند از قبیل : ورود آب از سمت مثبت به دلیل فشار زیاد ، مواد ضد آب باید با مصالح ساختمانی (حتی در حضور آب) به طور پیوسته پیوند داده شود و در نهایت ماده ضد آب باید قادر به انبساط و انقباض در ساختمان باشد. این محصولات را می توان به طور مستقیم به ترکهای بتنی یا سنگ تراشی تزریق کرد و فورا به دیوار ها پیوند داده می شوند .

یکی دیگر از این محصولات چسب پلی اورتان می باشد نوعی چسب درزگیر تک جزئی بر پایه رزین پلی اورتان با خواص ویژه فراوان می باشد. از خصوصیات این چسب مقاومت کششی متوسط است . همچنین قابلیت چسبندگی به سطوح مختلف ساختمانی همچون مواد بر پایه سیمان، آجر، سرامیک، شیشه، چوب، ورق آهنی رنگ آمیزی شده و گالوانیزه شده و مواد پلاستیکی را داراست. خواص چسب پلی اورتان تک جزئی چروک نمی شود،ترک نمی خورد،شکم دهی ندارد،خاصیت انعطاف پذیری خود را برای همیشه حفظ می کند،کاهش حجم ندارد،دارای خاصیت تیکسوتروپیک (روان نیرو) می باشد، قابل رنگ آمیزی است،قابلیت تحرک در هنگام استفاده تا 25% در هنگام خشک شدن در آن حباب ایجاد نمی شود. مطابق با استاندارد Bs 6920 برای ناخالصی های محلول در آب و برای استفاده در سیستم های آب آشامیدنی مناسب است.
کاربردها
اتصالات بین مواد مختلف ساختمانی
اتصالات متحرک در کف ساختمان ها
در مکان هایی مانند پیاده روها و مکان های رفت و آمد
اتصال و چسباندن مجاری تهویه جویهای آب، فواره ها و لبه های استخر
اتصالات بین صفحات بتنی پیش ساخته – سمنت برد – درز گیری نما
نکات مهم
از به کار بردن در دمای پایین تر از 5 درجه سانتیگراد و بالاتر از 40 درجه سانتیگراد خودداری کنید.
روی سطوح یخ زده و مرطوب و سطوحی که در معرض جریان آب هستند، استفاده نکنید

محصولات ضد انعطاف پذیر تزریقی باید توسط یک متخصص ماهر و آموزش دیده اعمال شود برای همین دلیل است که باید همیشه یک متخصص ضد آب را استخدام کنید، که با انواع تکنولوژی های ضد آب آشنا باشد.

دوشنبه, 08 آبان 1396
اشتراک گذاری :

تعداد نظرات : 0

ثبت نظر
داربستان

خدمات دهندگات داربست

پیشنهاد داربستان
نمایش همه
داربست ارزان فوری
7512
تهران
داربست فلزی شکوری
1335
البرز
داربست فلزی شکوری

انجام کلیه امور داربست در اسرع وقت

داربست فلزی صفائی
718
مرکزی
داربست فلزی صفائی

اجاره و نصب داربست اراک و حومه

داربست فلزی میلاد
853
اصفهان
داربست فلزی میلاد

داربست فلزی میلاد در کاشان

داربست فلزی وطن دوست
5747
خراسان رضوی
داربست فلزی وطن دوست

داربست فلزی وطن دوست عضو رسمی اتحادیه در مشهد آماده خدمت رسانی به همشهریان محترم می باشد.نصب داربست فلزي در همه ي مناطق شهر مشهد در سريعترين زمان ممكن شما مي توانيد در انواع پروژه هاي ساختماني همچون نصب داربست برج ها و ساختمان ها، زيربتن و نصب كفراژ با ما تماس گرفته و از خدمات ما بهره مند شويد.

صنعت ساختمان و داربست
2188
تهران
صنعت ساختمان و داربست

خدمات داربست در سراسر کشور داربست های سنتی مجری مونتاژ داربست های شرکت تسکو (زود بست) چهارپایه های داربستی