سرخوردگی کارگران از رسانه ملی/نظام نامه‌های ایمنی کار جدی گرفته نمی‌شوند
سرخوردگی کارگران از رسانه ملی/نظام نامه‌های ایمنی کار جدی گرفته نمی‌شوند

به گزارش داربستان «علی اصلانی» عضو کارگری شورای عالی فنی و بهداشت کار ، اظهار داشت: ضوابط و نظام نامه‌های ایمنی و بهداشت کار در معادن کشور و صنایع ساختمانی جدی گرفته نمی‌شود و همین امر موجب بالا رفتن آمار حوادث کار شده است.

اصلانی با این وجود می‌گوید که آمار بازرسی‌های کار در چهار سال گذشته نسبت به سالهای پیش از آن افزایش یافته است: در چهار سال گذشته بازرسی‌های کار افزایش یافته است با این حال در ایران به صرف بالا رفتن بازرسی‌های کار نمی‌توان با اطمینان از کاهش حوادث کار سخن گفت.

به اعتقاد این عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار، این معکوس بودن نسبت آمار حوادث کار و بازرسی‌های کار به این امر برمی‌گردد که کارفرمایان اساسا هزینه نمودن برای ایمنی تامین ایمنی کارگاه را، «اضافه بر سازمان» می پندارند.

اکثر معادن کشور نا ایمن هستند

این فعال صنفی کارگری در ادامه با تاکید بر اینکه اکثر معادن کشور نا ایمن هستند و به علت کمبود تعداد بازرسان و قرار گرفتن آنها در امکان صعب العبور امکان انجام بازرسی‌های همه جانبه از آنها وجود ندارد، گفت: حادثه معدن زمستان یورت بازهم به کارگران و فعالان کارگری یادآوری نمود که نظام نامه‌های ایمنی در معادن کشور جدی گرفته نمی‌شود.

اصلانی افزود: این در حالی است که پس این حادثه انتظار یک هماهنگی و عزم ملی فرادستگاهی را در برخورد با این حادثه داشتیم.

عضو کارگری شورای عالی حفاظت فنی و بهداشت کار در ادامه با بیان اینکه هم اکنون تنها ۸۰۰ بازرس کار در سراسر کشور وجود دارد، گفت: این ۸۰۰ بازرس تنها می‌توانند هر ۶ ماه یا هر ۸ ماه یکبار از واحدهای تولیدی و معدنی بازدید کنند این در حالی است که متوسط فواصل انجام بازرسی‌های باید حداقل ۲ و حداکثر ۳ ماه باشد.

عضو کارگری شورای عالی حفاظت فنی و بهداشت کار، گفت:  برخی از واحدها، صنایع و دستگاه‌هایی که کارگران روی آن کار می‌کنند به علت عدم بروزرسانی، پر خطر ارزیابی می‌شوند و باید ضمن نوشتن آیین نامه‌های ایمنی برای آنها بازرسی‌های کار را هم افزایش وریسک خطر را کاهش داد.

صنایع ساختمانی همچنان قربانی می‌گیرند

این عضو شورای عالی حفاظت فنی و بهداشت کار در عین حال تاکید دارد که بالا بردن بازرسی‌های کار از پروژه‌های ساختمانی کافی نیست و باید آموزش‌های ایمنی کار را برای کارفرمایان اجباری نمود.

این فعال صنفی کارگری افزود: اما نه خود کارفرمایان و نه پیمانکاران و کارگران بدون توجه به این الزمات هر کدام با زاویه نگاه خود در پروژه‌ها مشغول به کار می‌شوند و سر آخر هم به صرف پرداخت دیه کارگر حادثه دیده پروژه های خود را به اتمام می‌رسانند.

وی با بیان اینکه کارگران حادثه دیده دیگر هیچگاه نمی‌توانند بر سر کار خود بازگردند، گفت: کارگران باید به این مسئله واقف شوند که کار نکردن در محل‌های ایمن بهتر از کار نکردن در تمام عمر است این البته به فرهنگ سازی بازمی گردد اما باید در نظر داشت که کارگران ساختمانی از نظر معیشتی شرایط نامطلوب دارند و برای انجام این کار باید برای آنان یک نظام رفاهی ویژه تعریف کرد.

وی با تاکید بر اینکه برخی کارفرمایان صرفا به فکر اتمام پروژه‌های ساختمانی در اسرع وقت هستند، افزود: در عین حال شهرداری‌های بدون نظارت کیفی بر ساختمان‌های در حال احداث صرفا شمار مجوزهای صادره خود را بالا می‌برند و با جان کارگران بازی می‌کنند.

گزارش‌های جامع از حوادث کار وجود ندارد

اصلانی با بیان اینکه در ایران پس از وقوع حوادث کار از آنها گزارش‌های جامع هشدار آمیز تهیه نمی‌شود، گفت: عملکرد وزارت کار پس از حادثه معدن یورت در تشکیل کمیته ویژه بررسی حادثه قابل تقدیر است اما گزارش‌های تهیه شده باید جامع باشد، جامع بودن گزارش‌ها از این حیث داری اهمیت است که حوادث کار دلایل ناشناخته دارند.

وی افزود: این در حالی است که یک حادثه بارها در نقاط مختلف کشور به یک شکل تکرار شده است و به علت دوری آنها از پایتخت رسانه‌ای نشده‌اند.

استان البرز بیشترین کارگران مهاجر بیکار را دارد

رئیس کانون شوراهای اسلامی کار استان البرز در ادامع با اشاره به بالا بودن نرخ بیکاری در این استان گفت: اکثر جمعیت بیکار استان البرز را کارگران مهاجر سایر استان‌ها تشکیل می‌دهند.

وی صنعتی بودن استان البرز را یکی از دلایل مهاجرت به این استان دانست و افزود: دولت با توجه به ظرفیت‌های بالای این استان، چندین شهرک ضنعتی در آن در چهار سال گذشته ایجاد کرد چرا که این استان از قدیم ظرفیت‌های انجام این کار را داشت اما باید توجه داشت که رکود اقتصادی و سود بالای تسهیلات بانکی موجب شده است که اکثر این صنایع با نصف ظرفیت و حتی پایین‌تر کنند.

این فعال صنفی کارگری افزود: مجموع این شرایط موجب شده است که آمار بیکاری در میان تحصیل کردگان مهاجر و بومیان استان بالا برود اما به هر روی دولت توانست با کنترل رکود وضعیت واحدهای صنعتی را بهبود ببخشد.

صداو سیما فرهنگ ثروت اندوزی را اشاعه می‌دهد

وی در پایان با بیان اینکه کارگران و زندگی آنان انعکاس چندانی در رسانه ملی ندارند، گفت: در سریال‌های ساخته شده ماشین‌های و خانه‌های لوکس به چشم می خورد و به زندگی‌های کارگران و معیشت آنان پرداخته نمی‌شود.

اصلانی افزود: این وضعیت موجب شده است که کارگران علاقه خود را به کار از دست بدهند و صرفا به این فکر کنند که چگونه می‌توانند همانند ستاره‌هایی که بر صفحه‌های تلویزیون خود می‌بیینند زندگی کنند که این امر در نهایت موجب سرخوردگی آنان می‌شود.

منبع: ایلنا

 

جمعه, 03 شهریور 1396
اشتراک گذاری :

تعداد نظرات : 0

ثبت نظر
داربستان

خدمات دهندگات داربست

پیشنهاد داربستان
نمایش همه
داربست ارزان فوری
7522
تهران
داربست فلزی شکوری
1341
البرز
داربست فلزی شکوری

انجام کلیه امور داربست در اسرع وقت

داربست فلزی صفائی
724
مرکزی
داربست فلزی صفائی

اجاره و نصب داربست اراک و حومه

داربست فلزی میلاد
862
اصفهان
داربست فلزی میلاد

داربست فلزی میلاد در کاشان

داربست فلزی وطن دوست
5758
خراسان رضوی
داربست فلزی وطن دوست

داربست فلزی وطن دوست عضو رسمی اتحادیه در مشهد آماده خدمت رسانی به همشهریان محترم می باشد.نصب داربست فلزي در همه ي مناطق شهر مشهد در سريعترين زمان ممكن شما مي توانيد در انواع پروژه هاي ساختماني همچون نصب داربست برج ها و ساختمان ها، زيربتن و نصب كفراژ با ما تماس گرفته و از خدمات ما بهره مند شويد.

صنعت ساختمان و داربست
2194
تهران
صنعت ساختمان و داربست

خدمات داربست در سراسر کشور داربست های سنتی مجری مونتاژ داربست های شرکت تسکو (زود بست) چهارپایه های داربستی