افزایش تولید شش برابری محصول در کشت داربستی
افزایش تولید شش برابری محصول در کشت داربستی

کشت داربستی

افزایش تولید شش برابری کشت داربستی نسبت به کشت سنتی یکی از امتیازات مهم اجرای کشت داربستی در مقایسه با کشت سنتی است که با توجه به اینکه کیفیت محصول کشت داربستی از مرغوبیت و بازار پسندی بالائی برخوردار است لذا از لحاظ قیمت و عرضه و تقاضا نسبت به کشت سنتی دارای ارزش افزوده بیشتری است.

 
كارشناسان و مدیران بخش كشاورزی و همچنین بهره برداران نمونه هرمزگان نیز از كشت داربستی بعنوان یكی از دستاوردهای انقلاب اسلامی دراین استان نام برده و اظهارداشتند: درصورت حمایت دولت، در زمینه كشت خارج از فصل محصولات جالیزی به خصوص گوجه فرنگی، خیار وفلفل دگرگونی ایجاد می شود و از آنجا که هرمزگان از جمله مناطقی است كه مستعد كشت محصولات كشاورزی به روش داربستی بوده، این روش توانسته تحولی در كشت محصولات جالیزی بویژه گوجه فرنگی ایجاد كند.
 
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان، رییس سازمان جهاد كشاورزی هرمزگان از كشت داربستی بعنوان یكی از دستاوردهای انقلاب در زمان دولت دهم (سه سال گذشته) در سطح این استان نام برد و گفت: با توجه به اقلیم مناسبی كه در نوار ساحلی این استان وجود دارد نیازی به كشت گلخانه ای و حتی كشت های سنتی وجود ندارد.
 
مهندس "علینقی صالحی" هزینه احداث سازه برای یك هكتار كشت داربستی را بین 400 تا 500 میلیون ریال یعنی یك دهم سازه های گلخانه های مدرن ذكر كرد و یادآورشد: میزان برداشت محصول از هرهكتار شش برابر كشت سنتی است.
 
وی در ادامه به تلاشهای این سازمان برای جایگزینی كشت داربستی به جای سنتی اشاره و با بیان اینكه هر 30 هكتار كشت داربستی با 245 هكتار كشت سنتی برابری می كند یادآورشد: به همین ترتیب میزان مصرف آب، سم، كود، نیروی انسانی ‍و سوخت مورد نیاز برای موتورهای دیزلی پمپاژآب از چاه كشاورزی نیز كاهش پیدا می كند.
 
رییس سازمان جهادكشاورزی هرمزگان استقبال كشاورزان را از كشت داربستی مناسب دانست و گفت: طی سه سال گذشته تاكنون وسعت مزارع داربستی از نیم هكتار به 40 هكتار رسیده و با برنامه ریزی های صورت گرفته تا پایان برنامه پنجم توسعه این میزان به یكهزار هكتار افزایش می یابد.
 
صالحی یادآورشد: هم اكنون نیز تعداد زیادی از بهره برداران در نوبت دریافت تسهیلات بانكی برای احداث سازه های كشت داربستی هستند كه در صورت تامین اعتبار عملیات اجرایی آنها نیز آغاز می شود.
 
مدیر زراعت سازمان جهاد كشاورزی هرمزگان نیز در این خصوص با اشاره به نوپا بودن این نوع كشت اظهارداشت: با توجه به اقلیم مناسبی كه شهرهای ساحلی این استان شامل پارسیان، بندرلنگه، بندرخمیر، بندرعباس، سیریك و جاسك دارند توسعه كشت داربستی می تواند كمك مناسبی به رونق فعالیت های كشاورزی در این مناطق باشد .
 
مهندس "كوروش صادقی" از موفقیت كشت داربستی در جزیره قشم نام برد و همچنین ازهرمز بعنوان دومین جزیره محل اجرای این طرح نام برد و ابراز امیدواری كرد كه در دیگر جزایر این استان نیز شاهد كشت محصولات جالیزی خارج از فصل داربستی باشیم.
 
به گفته وی، كارشناسان كشاورزی هرمزگان، كشت داربستی با استفاده از نشاء تولید شده به روش مكانیزه را با هدف تولید محصول سالم، یكنواخت و افزایش در واحد سطح در بین بهره برداراین استان ترویج می كنند كه با استقبال خوب آنان مواجه شده اند.
 
یكی از كشاورزان جالیز كار نمونه بندر خمیر نیز از كشت داربستی محصولات جالیزی در مقایسه با سنتی و دیگر كشت های مرسوم و حتی گلخانه ای بعنوان انقلابی كه موجب تحول در كشت های خارج از فصل این استان شده نام برد.
 
علی مروت با اشاره به خشكسالی چهارده ساله در هرمزگان كه موجب افت و حتی خشك شدن آب تعدادی از چاه های كشاورزی و همچنین قنات و چشمه ها شده ابراز داشت: با استفاده از كشت داربستی می توان حداكثر استفاده را از آب برد.
 
وی دراین زمینه به افت آب تنها چاه كشاورزی در یكی از آبادی های كهورستان از توابع خمیراشاره و ابراز داشت: جایگزینی كشت داربستی موجب ماندگاری 15 خانوار ساكن این روستا شد.
 
این بهره بردار نمونه افزود: برداشت شش برابری محصول یعنی بیش از 150 تن محصول گوجه فرنگی خارج از فصل از هرهكتار كشت داربستی، كاهش هزینه های خرید بذر، كود، سم، مصرف آب و برداشت زودتر محصول حداقل به مدت 20 روز از مزیت های كشت داربستی است طوریكه كشاورز با استفاده از یك سوم آب چاه قادر به تولید بیست برابری محصول است.
 
از هر هكتار مزرعه گوجه فرنگی سنتی حدود 30 تن محصول برداشت می شود، اما با رعایت به موقع زمان كشت در یكی از مزارع الگویی كشت داربستی در كهورستان بندرخمیر ركورد تولید 250 تن محصول به ثبت رسیده است.
 
یك كارشناس ارشد كشاورزی، مناسب ترین زمان برای كشت در مزارع داربستی شهرهای ساحلی هرمزگان را اوایل مهر ماه عنوان كرد و گفت: رعایت به موقع كشت موجب رشد سریع تر گیاه و همچنین تولید بیشتر و عرضه زودتر آن در فصل پاییز و زمستان به بازار مصرف می شود.
 
مهندس "مریم مشایخ" از دیگر مزایای كشت داربستی در هرمزگان استفاده از آب شور چاهها و دریا نام برد و اظهار داشت: با توجه به افزایش تولید در واحد سطح، نوبربودن و یكنواختی محصول و بازارپسندی آن استفاده از دستگاههای آب شیرین كن را توجیه پذیر می كند.
 
این كارشناس ارشد كشاورزی دراین زمینه به تولید محصول گوجه فرنگی و خیار بوسیله یكی از كشاورزان ساكن بندرلنگه اشاره كرد كه با استفاده از دستگاههای آب شیرین كن بیش از یك هكتار مزرعه را اداره می كند.
 
مشایخ از كشت داربستی بعنوان یكی از فعالیت های موثر بعد از انقلاب اسلامی در بخش كشاورزی هرمزگان نام برد و تاكید كرد: در صورت حمایت دولت از ایجاد سازه های كشت داربستی كه هزینه آنها یك دهم گلخانه های مدرن است می توان صدها شغل ماندگار در شهرها، بخش ها، روستاهای نوار ساحلی و حتی جزایر چهارده گانه این استان در خلیج فارس ایجاد كرد.
 
در روش سنتی برای تامین نهال مورد نیازجهت كاشت در یك هكتارنیم كیلوگرم بذربا هزینه ای افزون بر هشت میلیون ریال مصرف می شود، اما در روش داربستی تنها 70 گرم بذر كافی است كه با توجه به وارداتی بودن بذرها، از خارج شدن ارز نیز جلوگیری می شود. میزان تولید نشاء گوجه فرنگی به روش مكانیزه در سال جاری زراعی بیش از200  میلیون عدد می باشد که بیش از دو برابر سال زراعی گذشته است .
 
با برنامه ریزی های صورت گرفته از سوی سازمان جهاد كشاورزی هرمزگان و همكاری وهمراهی بهره برداران در زمینه استفاده از روش های نوین شامل آبیاری تحت فشار، تولید نشاء به روش مكانیزه، كشت داربستی و استفاده از نهال و بذراصلاح شده، میزان تولیدات این استان طی چند سال اخیرازسطح 150 هزار هكتار زمین زیر كشت با 200 هزار تن افزایش به دو میلیون و 200 هزارتن رسیده است.
 

با ما در تماس باشید

دوشنبه, 28 تیر 1395
اشتراک گذاری :

تعداد نظرات : 0

ثبت نظر
داربستان

خدمات دهندگات داربست

پیشنهاد داربستان
نمایش همه
داربست ارزان فوری
7520
تهران
داربست فلزی شکوری
1339
البرز
داربست فلزی شکوری

انجام کلیه امور داربست در اسرع وقت

داربست فلزی صفائی
722
مرکزی
داربست فلزی صفائی

اجاره و نصب داربست اراک و حومه

داربست فلزی میلاد
858
اصفهان
داربست فلزی میلاد

داربست فلزی میلاد در کاشان

داربست فلزی وطن دوست
5755
خراسان رضوی
داربست فلزی وطن دوست

داربست فلزی وطن دوست عضو رسمی اتحادیه در مشهد آماده خدمت رسانی به همشهریان محترم می باشد.نصب داربست فلزي در همه ي مناطق شهر مشهد در سريعترين زمان ممكن شما مي توانيد در انواع پروژه هاي ساختماني همچون نصب داربست برج ها و ساختمان ها، زيربتن و نصب كفراژ با ما تماس گرفته و از خدمات ما بهره مند شويد.

صنعت ساختمان و داربست
2191
تهران
صنعت ساختمان و داربست

خدمات داربست در سراسر کشور داربست های سنتی مجری مونتاژ داربست های شرکت تسکو (زود بست) چهارپایه های داربستی