چرا ساختمان های ژاپن در برابر زلزله مقاوم هستند
چرا ساختمان های ژاپن در برابر زلزله مقاوم هستند

 

مقررات ساختمان های ضد زلزله در ژاپن با نسل بندی آنها

اگر به دنبال خرید خانه در ژاپن هستید و نگرانی زیادی برای زلزله دارید در مقایسه با سایر کشور ها از جمله ایران که مثل ژاپن زلزله خیز هم هست نسبت به سقوط ساختمان ها نگران نباشید چون بسیار ایمن هستند .

هنگامی که زلزله شروع می شود خطر تخریب ساختمان های شما به عوامل مختلفی مثل زمین ، شکل زمین و تراکم ساختمان بستگی دارد . خوشبختانه، تمام ساختمان های ژاپن نیاز به ساختاری مقاوم در برابر زلزله دارند، بدین معنا که ساخت و سازهای جدید تنها می تواند در تطابق کامل با استانداردهای ضد زلزله تعیین شده و توسط قانون مورد تایید قرار گیرد. این استانداردهای سختگیرانه، و نیز اطلاعاتی در مورد فن آوری پیشرفته برای ساختمان های ضد زلزله در ژاپن و در سراسر توکیو که برای آنها تهیه می شود، در این مقاله مشخص می شود. پس از آن یک ارزیابی اولیه در مورد منطقه توکیو صورت می گیرد، بهتر است با ما همراه باشید.

برای ساختن همه سازه ها که مقاوم در برابر زلزله هستند قانون استاندارد ساختمان تنظیم شده است و در هر کجای ژاپن که زلزله ای رخ دهد به طور کامل بررسی می شود . به همین دلیل، ساختمان های ژاپنی واقعا بسته به زمان ساخت آنها می توانند به نسل های مختلف تقسیم شوند، در حال حاضر، ساختمان هایی که در ژاپن مشکل ساز می شوند "نسل دوم" یا پایین تر هستند .

1971

نسل دوم
پس از زمین لرزه که از ساحل Tokachi در سال  1968 رخ داد، استاندارد برای حلقه RC، و یا در ساختار بتن مسلح شد.

1981

نسل سوم

پس از فاجعه ای که ناشی از زمین لرزه در ساحل غار Miyagi در سال 1978 بود، قانون استاندارد ساختمان اصلاح شد و قانون طراحی جدید لرزه نگاری اعمال شد. *

استاندارد جدید نه تنها به جلوگیری از فروپاشی ساختمان ها در طی زلزله ها بلکه همچنین در مورد چگونگی ایمن سازی مردم در داخل آنها کمک می کند.

با توجه به استاندارد قدیمی، انتظار می رود ساختمان ها در برابر زمین لرزه ای از مقیاس لرزه ای JMA مقاومت نمایند

استاندارد جدید مجوز می دهد که ساختمان ها قادر به مقاومت در برابر زلزله مقیاس لرزه ای JMA بالاتر از 6 یا بالاتر باشند

* استاندارد جدید طراحی لرزه نگاری برای تمامی ساختمان ها که از 1 ژوئن 1981 درخواست تصویب ساخت و ساز شده است، اعمال شده است.

1995

پس از زمین لرزه هانسین-عوادی در سال 1995، قانون ارتقاء نوسازی سازه های مقاوم در برابر زلزله (مقرره ای که باعث تقویت ساخت و ساز ساختمان های مقاوم در برابر زلزله در ژاپن می شود) به اجرا در آمد.

این سطح مقاومت در برابر زلزله ساختمان های بزرگتر از یک اندازه مشخص مورد نیاز است و سازه های آنها مطابق با سطح عملکرد بالای اثرات زلزله تعیین شده توسط استاندارد جدید طراحی لرزه خیزی مورد نیاز است.

2000

نسل چهارم
قانون ساختمان استاندارد به منظور بهبود ایمنی ساختمان های چوبی و برای روشن شدن میزان عملکرد لرزه خیزی، مشخصات و ساخت فرم های پایه تجدید نظر شده است. تحقیقات زمین تقریبا اجباری بود.

2009

قانون مجوز معمار به عنوان یک نتیجه از فریب اطلاعات ساختاری که در سال 2005 کشف شد، تجدید نظر شد. قانون جدید، تمام ساختمان های بزرگتر از اندازه استاندارد خاص را که به صورت ساختاری توسط معمار ثبت شده کلاس 1 طراحی شده بود، مورد نیاز بود.

بسیاری از ساختمان هایی که در سال 1995 در زلزله هانسین آواجی سقوط کردند قبل از اینکه استاندارد جدید طراحی لرزه خیزی آغاز شود، ساخته شد. همانگونه که در بالا دیده می شود، استانداردهای ساختمان های مقاوم در برابر زلزله در توکیو و ژاپن با هر تجدیدنظر جدیدی از قانون تشدید شده است. این تغییرات انتظار می رود، به عنوان کشوری که همیشه برای ساختمان های مقاوم در برابر زلزله بهتر و بهتر شود. البته یک سیاست موفق نیاز به قوانین بیشتری دارد، اما تغییرات واقعی و فیزیکی در ساختار برای ساختن ساختمان ها امن تر است. در زیر یک طرح اولیه از انواع ساختمان ها و انواع مواد مورد استفاده در آن است.

ساختار مقاوم در برابر زلزله

این شایع ترین ساختار برای خانه ها در ژاپن است. تمام ساختمان هایی که بعد از 1981 ساخته شده اند باید با استاندارد جدید ضد لرزه ای مطابقت داشته باشند و ساختمان ها باید ساختاری مقاوم در برابر زلزله داشته باشند.

 

ساختار خمشی

ساختار مقاومت لرزه ای اجازه می دهد تا ساختمان های اصلی ، یعنی پست ها، دیوارها و کف ها، برای جذب حرکات لرزه ای. ساختمان ها را می توان به ساختار سخت (تقسیم شده به منظور جلوگیری از فروپاشی) و ساختار انعطاف پذیر تقسیم کرد (بخش های اصلی ساختاری که به صورت انعطاف پذیری به منظور گسترش نیروی حرکت لرزه ای) می شود.

ساختار زلزله ای برج های بلند

ساختار خمشی
به منظور به حداقل رساندن حرکت لرزه ای، دیوارهای محرک که انرژی لرزه ای را جذب می کنند در داخل ساختمان ساخته می شوند. در مقایسه با ساختار مقاوم در برابر زلزله، ساختار دمایی می تواند شدت لرزه را با 70-80٪ کاهش دهد.

ساختار جداسازی لرزه ای

این سازه معمولا برای ساختمان های بلند به عنوان بخشی از بنیاد آنها مورد استفاده قرار می گیرد، این سازه ها دستگاه های جذب کننده زلزله (ایزولاسیون) مانند لاستیک لمینیت را ایجاد می کند که حرکت لرزه ای را از رسیدن به ساختمان جلوگیری می کند. دستگاه های جذب کننده کوسه شامل لاستیک لمینت، سرب، چشمه ها، دمپر ها، یاطاقان توپ، و غیره است. علاوه بر این، روش های جدید ساخت و ساز اختراع از ترکیبی از این مواد استفاده می کنند.

ساختار انزوای لرزه ای می تواند در مقایسه با ساختار مقاوم در برابر زلزله، شدت لرزه را در هر نقطه از ⅓ تا ⅕ (کمتر از نصف) کاهش دهد.

خطر خسارت زلزله بسته به منطقه در توکیو

انواع زمین ها دارای دسته های مختلفی هستند و کسانی که دشت های آبرفتی یا دره های کمربندی طبقه بندی می شوند، در معرض خطر بیشتر در برابر زمین لرزه هستند. در توکیو، مناطق شهری محلی در امتداد رودخانه آراکاوا و رودخانه سومیداگاوا که خانه های چوبی و ساختمان های سبک با ساختارهای سبک فولادی جمع آوری شده اند، خطر بیشتری برای آتش سوزی دارند. از یک طرف، بخش جنوبی آداچی، بخش آراکاوا، بخش شرق Taito، بخش Katsushika غرب، بخش سومیدا و مناطق شمال Koto بخش به دلیل دلایل توصیف شده در بالا در نظر گرفته می شود. از سوی دیگر، مناطقی مانند بخش چیودا، بخش میناتو و بخش شیبویا، که در آن بسیاری از شرکت های خارجی جمع شده اند و درصد زیادی از نمایندگان خارجی خارجی، نسبتا امن هستند.

ساختمان های مقاوم در برابر زلزله در ژاپن کمک می کنند تا زندگی امن تر داشته باشند

حرکت مداوم به سمت ساخت ساختمان مقاوم در برابر زلزله همیشه بهتر در ژاپن، با کمک فن آوری پیشرفته که آنها را به لبه برش آورده است، باعث شده است که اکثر شهروندان ژاپنی از ایمنی خود اطمینان حاصل کنند حتی در "مناطق خطرناک" که به عنوان مناطق مسکونی خوب شناخته شده است. در هر جایی که مسافرت می کنید و یا زندگی می کنید، کمبود ساختمان های مقاوم در برابر زلزله در توکیو و در سراسر کشورهای دیگر پیدا نخواهید کرد.

امیدواریم ایران نیز با قوانین بیشتر بتواند گامی موثر در جلوگیری از حوادث طبیعی مثل زلزله بردارد .

چرا ساختمان های ژاپن در برابر زلزله مقاوم هستند

ﺳﻪشنبه, 18 بهمن 1401
اشتراک گذاری :

تعداد نظرات : 0

ثبت نظر
داربستان

خدمات دهندگات داربست

پیشنهاد داربستان
نمایش همه
داربست ارزان فوری
7519
تهران
داربست فلزی شکوری
1339
البرز
داربست فلزی شکوری

انجام کلیه امور داربست در اسرع وقت

داربست فلزی صفائی
720
مرکزی
داربست فلزی صفائی

اجاره و نصب داربست اراک و حومه

داربست فلزی میلاد
857
اصفهان
داربست فلزی میلاد

داربست فلزی میلاد در کاشان

داربست فلزی وطن دوست
5754
خراسان رضوی
داربست فلزی وطن دوست

داربست فلزی وطن دوست عضو رسمی اتحادیه در مشهد آماده خدمت رسانی به همشهریان محترم می باشد.نصب داربست فلزي در همه ي مناطق شهر مشهد در سريعترين زمان ممكن شما مي توانيد در انواع پروژه هاي ساختماني همچون نصب داربست برج ها و ساختمان ها، زيربتن و نصب كفراژ با ما تماس گرفته و از خدمات ما بهره مند شويد.

صنعت ساختمان و داربست
2191
تهران
صنعت ساختمان و داربست

خدمات داربست در سراسر کشور داربست های سنتی مجری مونتاژ داربست های شرکت تسکو (زود بست) چهارپایه های داربستی