5 ماده ای که ساختمان ها و خانه ها را در برابر آتش مقاوم می کند
5 ماده ای که ساختمان ها و خانه ها را در برابر آتش مقاوم می کند

5 ماده ای که ساختمان ها و خانه ها را در برابر آتش مقاوم می کند

آتش سوزی های برج ها و خانه های مسکونی نه تنها در ایران بلکه در کشورهایی مثل ایالات متحده هم قربانی می گیرد هرساله 2500 نفر در اثر آتش سوزی در آمریکا کشته می شوند و بسیاری از آتش سوزی ها در زمان خواب رخ می دهد که دود ناشی از آن موجب خفگی می شود . همیشه این سوال وجو دارد که آیا دیوارهای ساختمان از شما محافظت می کنند؟ در حالی که هیچ مصالح ساختمانی عملاً مقاوم نیست . اما خانه ها و ساختمان می توانند طوری ساخته شوند که از چنین فاجعه هایی جلوگیری کنند.

قطعا نمی توان گفت که ساختمانی که ساخته می شود کاملا در برابر آتش مقاوم است نکته اینجاس که بتوان خانه ای ساخت که در آن آتش به آرامی وارد عمل شود و اجازه دهد تا ساکنان زمان زیادی را صرف فرار کنند. این به همین دلیل است که مواد خام را با توجه به مدت زمان طولانی برای تاثیر گذاری بر توانایی ساختاری آن، رتبه بندی می کنند. حتی چوب های سنگین را می توان در برابر آتش مقاوم قرار داد. با این حال، در عین حال فلزات مانند آلومینیوم یا فولاد قابل احتراق نیستند، در عوض، آنها در معرض گرمای شدید قرار دارند. ما برخی از بهترین مواد ساختمانی را برای جلوگیری از آتش سوزی کشف خواهیم کرد.

پنجره ها، مهم برای دیدن و نور، با این وجود می تواند خطر آتش سوزی باشد. حتی قبل از اینکه یک پنجره در تماس مستقیم با شعله های آتش باشد، گرمای شدید آتش مجاور می تواند شیشه را بشکند علاوه بر این، گرما از آتش در خارج ممکن است به اندازه کافی به صرفه جویی در موارد قابل اشتعال در داخل خانه بدون تماس مستقیم باشد. برای محافظت از خانه خود، نصب پنجره های مقاوم در برابر آتش را در نظر بگیرید. پنجره های دو جداره شیشه ای، که علاوه بر بهره وری انرژی، دو برابر زمان لازم برای آتش سوزی برای شکستن پنجره ها است. لایه بیرونی ابتدا قبل از لایه داخلی شکسته می شود. شیشه مگس، که به صورت گرم مورد استفاده قرار می گیرد تا حدود چهار برابر آن از شیشه معمولی قوی تر شود، موثر است. شاید بهترین شیشه ، شیشه ای است که با سیم فلزی است. همچنین لازم به اهمیت  یادآوری قالب بندی پنجره است. قاب فولادی بهترین حفاظت از آتش را ارائه می دهد.

بتن(Concrete)

بتن، یکی از رایج ترین مصالح ساختمانی، همچنین یک ماده مقاوم در برابر آتش است. بتن غیر قابل اشتعال است و دارای هدایت حرارتی کم است، به این معنی که مدت زمان زیادی طول می کشد تا آتش بگیرد تا توانایی ساختاری و باربری آن را تحت تأثیر قرار دهد و از گسترش آتش محافظت کند. بتن در واقع به طور قابل توجهی مقاوم تر از فولاد است و اغلب برای تقویت و محافظت از فولاد از آتش استفاده می شود.

با این حال، مهم است که توجه داشته باشید که تمام بتن شامل سیمان و کلر و انواع خاصی از مواد جامد می باشد که می تواند متفاوت باشد و مقدار مورد استفاده نیز متفاوت باشد. مجموعا می تواند 60 تا 80 درصد حجم بتن را تشکیل دهد. خواص مقاومتی در برابر آتش بسته به نوع و مقدار جمع استفاده شده است. دانه های طبیعی نیز تمایل به انجام آن ندارند. رطوبت در مجموع می تواند هنگام گرم شدن گسترش یابد، و پس از قرار گرفتن در معرض طولانی، بتن را جذب می کند.

بتن اغلب به عنوان یکی از بهترین مواد سقف مقاوم در برابر آتش سوزی نیز نامیده می شود و شما نباید سقف را به عنوان حفاظ ضروری  برای جلوگیری از آتش سوزی نادیده بگیرید، زیرا به شدت آسیب پذیر در برابر جرقه ها منفجر می شوند.

گچ(Stucco) قرن ها است که برای اهداف هنری و ساختاری مورد استفاده قرار گرفته است. گچ مدرن از سیمان پورتلند، شن و ماسه و آهک ساخته شده است و به عنوان یک ماده با کیفیت عالی و با دوام ، مقاوم در برابر آتش برای ساختمان ها عمل می کند. گچ می تواند هر گونه مواد ساختاری مانند آجر یا چوب را پوشش دهد. پیش امدگی لبه های سقف یک خطر آتش سوزی است، اما می توان آن را با پوشش مواد مقاوم در برابر آتش محافظت کرد. گچبری اغلب به عنوان یکی از بهترین مواد برای بوکس در پیشخوان های خطرناک توصیه می شود.

لوح گچ (Gypsum board)

بسیاری از مواد ساختاری نیاز به پوسته گچ زیرزمینی دارند تا یک درجه بهتر برای مقاومت در برابر آتش سوزی به دست بیاورند و لوح گچ به عنوان وسیله ای مقاوم برای استفاده در برابر آتش است. لوح گچی نوعی دیوارپوش با مغزهٔ گچی میباشد. این مغزه احتراق‌ناپذیر هست و سطحی کاغذی دارد . علاوه بر این، لوح گچ دارای یک هسته غیرقابل انباشته است که شامل آب ترکیبی شیمیایی (در سولفات کلسیم) است هنگامی که تحت تأثیر آتش قرار می گیرد، اولین چیزی که اتفاق می افتد این است که این آب به عنوان بخار به وجود می آید. این به طور موثر حرارت از طریق لوح گچ را مختل می کند و حتی پس از از بین رفتن آب، هسته گچ همچنان به مقاومت در برابر نفوذ آتش ادامه می دهد.سازندگان اغلب از چند لایه لوح گچ استفاده می کنند تا امتیاز مقاومت آتش را افزایش دهند.
آجر(Brick)

چیزی که از داستان کودکانه محبوب "سه خوک کوچک" یاد گرفتیم این است که شما باید خانه آجری بسازید چون نه تنها خفاش و گرگ بد نمیتونن بهتون حمله کنن بلکه مقاوم در برابر آتش هم هست . آجر به عنوان یه کوره آتش ساخته شده است .
بنابراین، اگر چه بعضی از مواد مقاوم در برابر آتش هستند، ولی چندین عامل ممکن است بر تصمیم سازنده تاثیر بگذارد، از جمله هزینه بهره وری، سهولت نصب و آب و هوا.

دوشنبه, 27 آذر 1396
اشتراک گذاری :

تعداد نظرات : 0

ثبت نظر
داربستان

خدمات دهندگات داربست

پیشنهاد داربستان
نمایش همه
داربست ارزان فوری
7521
تهران
داربست فلزی شکوری
1340
البرز
داربست فلزی شکوری

انجام کلیه امور داربست در اسرع وقت

داربست فلزی صفائی
724
مرکزی
داربست فلزی صفائی

اجاره و نصب داربست اراک و حومه

داربست فلزی میلاد
858
اصفهان
داربست فلزی میلاد

داربست فلزی میلاد در کاشان

داربست فلزی وطن دوست
5757
خراسان رضوی
داربست فلزی وطن دوست

داربست فلزی وطن دوست عضو رسمی اتحادیه در مشهد آماده خدمت رسانی به همشهریان محترم می باشد.نصب داربست فلزي در همه ي مناطق شهر مشهد در سريعترين زمان ممكن شما مي توانيد در انواع پروژه هاي ساختماني همچون نصب داربست برج ها و ساختمان ها، زيربتن و نصب كفراژ با ما تماس گرفته و از خدمات ما بهره مند شويد.

صنعت ساختمان و داربست
2193
تهران
صنعت ساختمان و داربست

خدمات داربست در سراسر کشور داربست های سنتی مجری مونتاژ داربست های شرکت تسکو (زود بست) چهارپایه های داربستی