کشت داربستی
کشت داربستی

کشت داربستی
کشاورزان موفق هرمزگانی و بهره برداران نمونه کشاورزی درهرمزگان با اشاره به بهره وری بیشتردراین زمینه می گویند: کشت داربستی (کشت متراکم) به مرور جایگزین کشت سنتی (محصولات جالیزی خارج از فصل) در این استان می شود. 
آنان در تایید گفته های خود به چهار سال تجربه بدست آمده دراین خصوص اشاره و اظهار کردند: جایگزین کشت داربستی به جای کشت سنتی ضمن صرفه جویی در نهاده ها، افزایش چند برابری محصول در واحد سطح را نیز درپی داشته است. 
یکی از کشاورزان جالیزکار ˈنمونهˈ ساکن کهورستان ازتوابع بندر خمیر با تشریح دست آوردهای کشت داربستی خاطرنشان کرد: اگر بگوییم این روش انقلابی در کشاورزی خارج از فصل این استان به ویژه در مناطق ساحلی ایجاد کرده چیزی به گزاف نگفته ایم. 
احمد مروت از صرفه جویی در نهاده ها شامل کود، سم، بذر و همچنین کاهش مصرف آب 
(استفاده از یک سوم آب چاه) و نیروی انسانی بعنوان بخشی از مزیت های کشت داربستی در مقایسه با روش های سنتی و حتی گلخانه ای نام برد. 
وی با اشاره به خشکسالی پانزده ساله در هرمزگان که موجب افت آب سفره های زیرزمینی آب و حتی خشک شدن آب بسیاری از چاههای عمیق و نیمه عمیق و همچنین چشمه ها و قنوات گردید یادآورشد: استفاده از کشت داربستی از تعطیل شدن فعالیت های کشاورزی در تعدادی از روستاها و همچنین مهاجرت ساکنان آنها به نقاط شهری جلوگیری کرد. 
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان نیز از تولید شش تا هشت برابری محصول گوجه فرنگی خارج از فصل در روش داربستی نسبت به کشت سنتی در هرهکتار و برداشت زودتر محصول حداقل به مدت سه هفته از دیگر مزیت های آ نام برد. 
کوروش صادقی گفت: از هر هکتار مزرعه گوجه فرنگی کشت شده به روش سنتی حدود 30تن محصول برداشت می شود، اما با رعایت به موقع زمان کشت در یکی از مزارع الگویی کشت داربستی در دهستان کهورستان از توابع بندرخمیر رکورد تولید 250تن محصول به ثبت رسیده است. 
این مقام مسوول در سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان از اوایل ماه مهر بعنوان مناسب ترین زمان برای کشت نهال گوجه فرنگی در مزارع داربستی نواحی ساحلی این استان نام برد و تاکید کرد: رعایت به موقع کشت موجب رشد سریع تر گیاه و همچنین تولید بیشتر و عرضه زودتر آن به بازار مصرف می شود. 
یکی از کارشناسان ارشد کشاورزی فعال در بخش خصوصی با بیان اینکه کشت داربستی با استفاده از آب دریا (حفر چاهک های ساحلی و تصفیه آب آنها) با استقبال کشاورزان مواجه شده بیان داشت: افزایش تولید در واحدسطح، نوبربودن و یکنواختی محصول و همچنین بازارپسندی آن استفاده از دستگاههای آب شیرین کن را توجیه پذیر کرده است. 
عبدالرضا احمدی تخت از کشت داربستی بعنوان یکی از فعالیت های موثرطی دو دهه اخیر در بخش کشاورزی هرمزگان نام برد و تاکید کرد: در صورت حمایت دولت (با تامین و پرداخت تسخیلات ارزان قیمت ایجاد سازه های کشت داربستی) می توان صدها شغل ماندگار در شهرها، بخش ها، روستاهای نوار ساحلی و حتی جزایر چهارده گانه این استان در خلیج فارس ایجاد کرد. 
به گفته وی از آنجایی که هزینه احداث و آماده سازی هر هکتار سازه برای کشت داربستی کمتر از یک دهم روش گلخانه ای مدرن است، بهره برداران ساکن نواحی ساحلی هرمزگان برای کشت داربستی رغبت بیشتری از خود نشان داده اند. 
رییس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان از کشت داربستی بعنوان یکی از دستاوردهای این سازمان نام برد و گفت: با توجه به اقلیم مناسبی که در نوار ساحلی این استان وجود دارد نیازی به احداث گلخانه های مدرن نیست. 
علینقی صالحی هزینه احداث یک هکتار کشت داربستی را بین400تا 500 میلیون ریال یعنی یک دهم گلخانه مدرن ذکر کرد و یادآورشد: میزان برداشت محصول از هر هکتارˈ بین شش تا هشت ˈبرابر کشت سنتی است. 
وی در ادامه به تلاشهای این سازمان برای جایگزینی کشت گلخانه ای به جای سنتی اشاره و با بیان اینکه هر 30 هکتار کشت داربستی با 245 هکتار کشت سنتی برابری می کند یادآورشد: به همین ترتیب میزان مصرف آب، سم، کود، نیروی انسانی و برق و سوخت مورد نیاز برای موتورهای دیزلی آب کشاورزی نیز کاهش پیدا می کند. 
رییس سازمان جهادکشاورزی هرمزگان با اشاره به استقبال کشاورزان از کشت گلخانه ای و اینکه درچهار سال گذشته تاکنون وسعت مزارع داربستی این استان از نیم هکتار به حدود58 هکتار رسیده پیش بینی کرد که این رقم تا پایان برنامه پنجم توسعه اقتصادی به یکهزار هکتار افزایش یابد. 
صالحی با اشاره به حمایت های دولت تدبیر وامید از کشت متراکم یادآورشد: شماری از بهره برداران متقاضی ایجاد سازه های کشت داربستی به بانک کشاورزی معرفی شده اند. 
رییس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت:با توجه به اقلیم مناسب شهرهای ساحلی این استان ازجمله بندرلنگه، پارسیان، بندرخمیر،بندرعباس، میناب، سیریک و جاسک ، کشت گلخانه ای می تواند تحولی عظیم در بخش کشاورزی این مناطق ایجاد کند. 
وی در ادامه با اشاره به موفقیت کشت داربستی در جزایر قشم و هرمزابراز امیدواری کرد که دردیگر جزایر این استان نیز شاهد کشت محصولات جالیزی خارج از فصل به روش داربستی آن هم با استفاده از آب تصفیه شده دریا باشیم. 
کشت داربستی با استفاده از نهالهای تولید شده دراین استان با هدف ترویج تولید محصول سالم و افزایش تولید درواحد سطح در دستور کارمدیریت زراعت سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان قرار دارد طوریکه تنها در سال زراعی گذشته دهها میلیون عدد نشاء با استفاده از بذرهای اصلاح شده به روش کاملا مکانیزه تولید و بین بهره برداران توزیع شد. 
با توجه به خشکسالی های مستمر درهرمزگان که وارد پانزدهمین سال شده، استفاده از روش های نوین کشاورزی به خصوص کشت داربستی و تولید نشای مکانیزه با هدف افزایش تولید در واحد سطح با شعار استفاده از آب و زمین کمتر برای تولید بیشتر در این استان عملی شده و سازمان جهاد کشاورزی بعنوان متولی بخش کشاورزی دستاوردهای وموفقیت های خوبی دراین زمینه داشته است. 
طوری که می توان از تولید نشا، گوجه فرنگی به روش مکانیزه در داخل این استان بعنوان تکمیل کننده زنجیره کشت های داربستی نام برد که موجب صرفه جویی در هزینه ها، وقت کشاورزان و همچنین جلوگیری از آلودگی های ویروسی می شود. 
در اطلاعات منتشره مدیریت زراعت سازمان جهادکشاورزی هرمزگان آمده است: در روش سنتی برای تامین نشاء جهت کاشت در یک هکتار نیاز به نیم کیلوگرم بذر است که افزون بر12 میلیون ریال هزینه بری دارد درحالیکه در روش داربستی تنها 70 گرم بذر کافی است که با توجه به وارداتی بودن بذرها، ازخارج شدن ارز نیز جلوگیری می شود. 
این مدیریت میزان تولید نشاء گوجه فرنگی به روش مکانیزه را در سال زراعی گذشته بیش از230 میلیون عدد عنوان کرده است درحالیکه نیاز این استان افزون بر 480میلیون عدد نشاء اعلام شده است. 
با برنامه ریزی های صورت گرفته ازسوی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان وهمکاری وهمراهی بهره برداران در زمینه استفاده ازروش های نوین شامل آبیاری تحت فشار، تولید نشاء به روش مکانیزه، کشت داربستی و استفاده ازبذر و نهال اصلاح شده، میزان تولیدات این استان درچهارسال گذشته تاکنون با250 هزار تن افزایش به دو میلیون و250 هزارتن رسیده است. 
کشت داربستی به معنای کشت عمودی محصولات است به این معنا که داربست، نقش تنه درخت را برای بوته ها و گیاهان ایفا می کند. 
در این حالت فضای بیشتری برای کشت فراهم می شود و آب و خاک کمتری برای کشت به کار می رود. ک/4 
کشت داربستی
گزارش از : رضا گیلانی 

با ما در تماس باشید

دوشنبه, 28 تیر 1395
اشتراک گذاری :

تعداد نظرات : 0

ثبت نظر
داربستان

خدمات دهندگات داربست

پیشنهاد داربستان
نمایش همه
داربست ارزان فوری
7537
تهران
داربست فلزی شکوری
1347
البرز
داربست فلزی شکوری

انجام کلیه امور داربست در اسرع وقت

داربست فلزی صفائی
732
مرکزی
داربست فلزی صفائی

اجاره و نصب داربست اراک و حومه

داربست فلزی میلاد
870
اصفهان
داربست فلزی میلاد

داربست فلزی میلاد در کاشان

داربست فلزی وطن دوست
5772
خراسان رضوی
داربست فلزی وطن دوست

داربست فلزی وطن دوست عضو رسمی اتحادیه در مشهد آماده خدمت رسانی به همشهریان محترم می باشد.نصب داربست فلزي در همه ي مناطق شهر مشهد در سريعترين زمان ممكن شما مي توانيد در انواع پروژه هاي ساختماني همچون نصب داربست برج ها و ساختمان ها، زيربتن و نصب كفراژ با ما تماس گرفته و از خدمات ما بهره مند شويد.

صنعت ساختمان و داربست
2205
تهران
صنعت ساختمان و داربست

خدمات داربست در سراسر کشور داربست های سنتی مجری مونتاژ داربست های شرکت تسکو (زود بست) چهارپایه های داربستی