کارگر قشر فراموش شده جامعه
کارگر قشر فراموش شده جامعه

 
 
کار در ارتفاع به معنی کاری است که یک فرد به واسطه سقوط از آن می تواند که آسیب ببیند حتی اگر این ارتفاع در زیر سطح زمین باشد و ارتفاع دقیق کار در ارتفاع در کشورهای مختلف و مشاغل مختلف متفاوت می باشد و یکی از مشاغلی است که بسیار پرخطر و در عین حال بسیار هیجان انگیز می باشد. در بسیاری از کشورها کار در ارتفاع جزء خطرناک ترین مشاغل می باشد. همه مردم نمی توانند در ارتفاع کار کنند و این توانایی را ندارند چرا که کار در ارتفاع نیاز به تخصص و مهارت خاصی دارد که همه افراد ندارند. کار در ارتفاع از جمله مشاغلی است که زیرمجموعه کار ساختمانی است. کارگرانی که در ارتفاع کار می کنند معمولاً به کارهایی که در زیر شرح می دهیم مشغول هستند: شست و شوی نمای خارجی ساختمان، رنگ آمیزی دیوارهای خارجی ساختمان، نصب آجرنما برای زیبا سازی ظاهر ساختمان و... و یا کارهایی هم چون نصب بنرهای خیابانی، نصب بیلبوردهای تبلیغاتی، نصب تصاویر تبلیغاتی با اندازه های بزرگ که کارگران کار در ارتفاع آن را انجام می دهند و یا جوشکاری، برقکاری، نصب کابل های مخابراتی، نصب برق و لامپ هایی که در ارتفاع انجام می شود و یا ... نمونه ای از کارهایی هستند که نیاز به کارگر کار در ارتفاع دارد. 

کارگر به چه چیزهایی در ارتفاع نیاز دارد تا ایمنی وی تامین شود؟

یک کارگر زمانی که می خواهد در ارتفاع کار کند باید یک سری تجهیزات را همراه خود داشته باشد که عبارتند از: کلاه ایمنی، عینک مخصوص، طناب ایمنی، لباس مخصوص کار، آویز محکم و اتصالاتی که یک کارگر با توجه به کاری که می خواهد انجام بدهد باید همراه خود داشته باشد، کمربند ایمنی و...
شرکت ها و موسساتی که کارفرما این کارگران هستند ملزم هستند تمام تجهیزات را به طور تمام و کمال و استاندارد در اختیار کارگران قرار دهند و تمام تجهیزاتی که به کارگر می دهند باید گواهی سلامت عملکرد داشته باشد. تمامی طناب ها و وسایلی که کارگر می خواهد به کمک آن ها در ارتفاع کار کند باید بسیار محکم باشد. شرکت ها و موسسات کارفرما موظف هستند علاوه بر دادن تجهیزات استاندارد به کارگران آن ها را بیمه نمایند و در این شغل بیمه حوادث یک امر ضروری و اجتناب ناپذیر است. 
 
کار در ارتفاع
کار در ارتفاع

مشکلات یک داربست که به کارگر ضربه می زند چیست؟

یکی از تجهیزاتی که یک کارگر در ارتفاع به آن نیاز دارد داربست می باشد. یک داربست در صورتی که مشکلات زیر را داشته باشد باعث آسیب به کارگر می شود؟
استفاده از داربست های سنتی و قدیمی که سال های سال از آن ها استفاده شده است و باعث زنگ زدگی و پوسیدگی داربست ها شده است، عدم آموزش به کارگران برای نحوه کار در بالای داربست، عدم تجربه و مهارت کارگران، ایمن سازی داربست ها و تجهیز کارگران با طناب های مستحکم و دیگر وسایل مورد نیاز ایمنی و...
برای این که ایمنی داربست ها درست بررسی شود باید به بعضی از عوامل دقت نمود که ما در اینجا به چند مورد اشاره می کنیم. برپایی داربست ها باید زیر نظر یک شخص باتجربه انجام شود، اگر داربستی مشکلی داشت باید با یک تابلو که روی آن نوشته شده است داربست ناقص است دیگران را از آن آگاه کنیم، قبل از این که کارفرما داربست را تحویل کارگر بدهد باید از درستی آن اطمینان حاصل نماید، اجزا و قطعات به کار رفته در نصب داربست باید از قطعات استاندارد باشد.
در صورتی که این موارد بررسی و اصلاح و انجام شود باعث ایمنی کار کارگر می شود و میزان خسارت و آسیب را بسیار کاهش می دهد و حوادث ناگوار دیگر ایجاد نمی شود. 
 

کارگرانی که بر روی داربست کار می کنند

 
مطابق آیین نامه های ایمنی و بهداشت کار، داربست ها باید موارد زیر را داشته باشند: یک فضایی برای این که کارگر بتواند دست خود را در آن قرار دهد، یک لوله ای تعبیه شود که وقتی کارگر از آن استفاده می کند مانع از سقوط وی شود، تسمه ای روی تخته داربست قرار داده شود که مانع از شکاف تخته ها شود، تخته ای کوتاه قرار داده شود که فشاری که به تخته وارد می شود را توزیع نماید، کارگران باید کمربندایمنی را در ارتفاعات بالای 2 متر حتماً ببندند.
کارفرمایان باید همه جوانب را در نظر بگیرند به طور مثال برای این که کارگر در حین کار سقوط نکند باید طناب محکم برای وی تدارک ببیند و یا برای این که اشیاء به سر وی اصابت نکند باید کلاه ایمنی برای وی فراهم نماید و در قسمت بالای محل کار یک تور ایمنی نصب نماید.
 
داربست

قصور در بیمه کارگران 

معمولاً کارفرمایان به خاطر سود بیشتر از بیمه کردن کارگر شانه خالی می کنند در حالی که بیمه طبق قانون باید از روز اول به کارگر تعلق بگیرد. در صورتی که کارفرما از بیمه کردن کارگر تعدی نمود وی می تواند به شعبه مرکز ارتباطات مردمی اطلاع دهد و شکایت خود را اعلام نماید.
کارگران باید باید ایمنی را در ارتفاع رعایت نمایند و تمام وسایل و تجهیزاتی که لازمه کارشان است را به درستی استفاده نمایند و در صورتی که تجهیزات خراب هستند یا نیاز به تجهیزات دیگری داشتند باید از کارفرما درخواست و مطالبه نمایند و کارفرما نیز موظف است که تمام تجهیزات و وسایل استاندارد و سالم را برای کارگر مهیا نماید و کارگران را از روز اول بیمه نماید و مخصوصاً کارگرانی که در ارتفاع کار می کنند به علت سختی کاری که دارند باید حتماً بیمه حوادث هم بشوند. کارگران موظف هستند دوره های کار در ارتفاع را بگذرانند و مهارت خود را افزایش دهند چرا که کار در ارتفاع کاری بسیار سخت و خطرناک است و نیاز به مهارت و تجربه بالایی دارد و کارفرمایان نیز موظف هستند این دوره های آموزشی را برای کارگران تدارک ببینند و سپس از آن کارگر در جهت کار در ارتفاع استفاده نمایند. 
چرا که کوچک ترین اشتباه چه از طرف کارگر و چه از طرف کارفرما خسارت های جبران ناپذیری را در پی خواهد داشت. پس هر دو طرف موظف هستند ایمنی در کار را به درستی تامین نمایند و خود را موظف به انجام آن بدانند تا هیچ مشکلی ایجاد نشود. 
 
 
 
ایمنی در کار
ایمنی در کار
 
 

منابع

http://www.nigceng.ir

https://www.ilna.news

https://virgool.io

http://paknama-sh.ir

کارگر قشر فراموش شده جامعه

ﺳﻪشنبه, 10 دی 1398
اشتراک گذاری :

تعداد نظرات : 0

ثبت نظر
داربستان

خدمات دهندگات داربست

پیشنهاد داربستان
نمایش همه
داربست ارزان فوری
7521
تهران
داربست فلزی شکوری
1341
البرز
داربست فلزی شکوری

انجام کلیه امور داربست در اسرع وقت

داربست فلزی صفائی
724
مرکزی
داربست فلزی صفائی

اجاره و نصب داربست اراک و حومه

داربست فلزی میلاد
859
اصفهان
داربست فلزی میلاد

داربست فلزی میلاد در کاشان

داربست فلزی وطن دوست
5757
خراسان رضوی
داربست فلزی وطن دوست

داربست فلزی وطن دوست عضو رسمی اتحادیه در مشهد آماده خدمت رسانی به همشهریان محترم می باشد.نصب داربست فلزي در همه ي مناطق شهر مشهد در سريعترين زمان ممكن شما مي توانيد در انواع پروژه هاي ساختماني همچون نصب داربست برج ها و ساختمان ها، زيربتن و نصب كفراژ با ما تماس گرفته و از خدمات ما بهره مند شويد.

صنعت ساختمان و داربست
2193
تهران
صنعت ساختمان و داربست

خدمات داربست در سراسر کشور داربست های سنتی مجری مونتاژ داربست های شرکت تسکو (زود بست) چهارپایه های داربستی