ده حادثه نخست در كارگاههاي ساختماني و روشهاي پيشگيري داربست در رتبه اول
ده حادثه نخست در كارگاههاي ساختماني و روشهاي پيشگيري داربست در رتبه اول

ده حادثه نخست در كارگاههاي ساختماني و روشهاي پيشگيري

مترجم : فرشاد رحيمی

 
تعيين شايع ترين حوادث در كارگاه ساختماني،دلايل ايجاد آنها و بهترين راه هاي پياده سازي كنترلهاي ايمني، كاملترين روش براي جلوگيري از حوادث منجر به مرگ يا ناتوانيهاي جسماني ميباشد. مسئله بسيار جدي اينست كه كارگاه هاي ساختماني بالاترين نرخ خسارت را در بين تمام محيط هاي كاري خطرناك دارا ميباشد. كار سخت در ارتفاع (سرگيجه آوراست ) با ماشين آلات خطرناك همراه با وقوع آسيب هاي جدي و يا مرگ است كه هر روز كارگران ساختماني را تهديد مينمايد. در مواجهه با داربستهاي متزلزل ، چاله ها و جابجايي غير صحيح وسايل و ابزار آلات سنگين ساختماني ، درهر شيفت كاري وقوع حوادث محتمل مي باشد و به منظور برقراري ايمني در كارگاه ساختماني بايستي اقدامات پيشگيرانه و مراقبت شديد برقرار گردد. هر ساله با آغاز فصل ساخت و ساز كه مشكلات بسيار زيادي را به همراه دارد، كارشناسان ايمني با سر در گمي ، تمام تمركز خود را روي ده حادثه نخست در كارگاههاي ساختماني و روشهاي پيشگيري از آنها قرار ميدهند.

 داربست 

كارگران ساختماني زمان زيادي را روي اين سازه مرتفع كه چندين متر بالاتر از سطح زمين واقع شده است صرف مي كنند ، كه منبع بسياري از آسيب هاست و سقوط از داربست موجبات بيش از 30 درصد از مرگ و ميرها را فراهم مي نمايد. آسيب هاي داربست مي تواند با تعمير و نگهداري منظم، كنترلهاي روزانه از طراحي سازه اي آنها، ناپايداري در شرايط آب و هوايي، نوسان، ترازبودن، و تعداد پرسنلي كه روي داربست كار مي كنند به نصف تقليل يابد. 

برق گرفتگي 

خطر معمول در ساختمان ، رها بودن سيم هاي برق در كف كارگاه مي باشد كه تهديدي است براي كارگران و افرادي كه در حال رفت و آمد در ساختمان مي باشند. برق گرفتگي در صورتي قابل اجتناب است كه تمام سيم ها به شكل صحيح برچسب گذاري شود ، به دور از مناطق پرتردد منتقل گردند ، جريان برق در زمان عدم نياز قطع شود، عايقكاري درست مورد استفاده قرارگيرد و به كارگران در مورد محل قرار گرفتن خطوط برق آگاهي لازم داده شود. 

بالابرها 

ديدگاه معمول در زمان ايجاد ساختمانهاي بلنداينستكه بالابرها بسيار خطرناك هستند. كارگران ساختماني نه تنها در معرض خطر سقوط بار از بالابرهاي بدون حفاظ هستند بلكه خطر واژگون شدن آن نيز وجود دارد. بدون در نظر گرفتن ارتفاع ازسطح زمين ، بالابرها نياز به تعمير و نگهداري و حفاظ گذاري موثر در برابر سقوط دارند.ريلهاي محافظ ،توري هاي حفاظتي، آموزش كافي در خصوص نحوه كار با بالابرها براي همه پرسنل ساختمان ، و عكس العمل هاي بسيار موثر در شرايط اضطراري ، الزامي مي باشد. 

سقوط وسايل

 استفاده از كلاه ايمني در ساختمان بعنوان يك ضرورت روزانه قلمداد مي گردد. سقوط ابزارآلات ممكن است منجر به آسيب ديدگي از ناحيه سر و در نهايت مرگ شخص گردد. مثالي از سقوط وسايل ، ابزاري است كه اتفاقا در اثر برخورد پا از طبقه بالا به پايين سقوط كرده و به كارگراني كه در طبقه همكف هستند برخورده نموده و ضربه شديدي را به آنها وارد مينمايد. درهنگام كار در طبقات بالايي ساختمان كه فاقد نرده محافظ مي باشد شخص بايستي مراقب نحوه راه رفتن و گام برداشتن خود باشد و وسايل در زمان استفاده و بعد از آن در شرايط ايمن باشند. 

حوادث ماشين آلات 

تجهيزات سنگين موتوري نيازمند دستورالعمل هاي ايمني سفت و سخت مي باشند. بسياري از كارگران به دليل آموزش غيركافي ، عدم تمركز يا تجهيزات معيوب ، اعضاء بدن و زندگي خود را از دست داده اند .آموزش ايمني در مورد وسايل موتوري سريع ضروري است. 

حوادث جرثقيل 

بي توجهي از جانب كارفرمايان براي تعمير و نگهداري جرثقيل ها و نيز اپراتورها در اضافه بار زدن، و يا نا متعادل بلند كردن بارها ، مسبب حوادث جرثقيل مي باشد. نه تنها كارگران و كارفرمايان با بي توجهي زندگي خود را به خطر مي اندازند بلكه مي توانند درعرض چند ثانيه تمام كارگاه ساختماني را به منطقه خطر تبديل نمايند. اپراتورهاي جرثقيل نياز به آموزش هاي ويژه و تمركز بسيار زياد دارند. از طريق ايجاد روشهاي برقراري ارتباط ، شناسايي خطرات بالقوه و ارائه راه حل، حصارگذاري در محوطه كارگاه و حصول اطمينان از اينكه زمين بازكارگاه قابليت اداره ايمن تمام ساختمان را دارد، مي توان از بروز حوادث جلوگيري نمود.

 كاركردن بيش از اندازه 

موضوعي كه بسادگي ناديده گرفته مي شود، .كار كردن بيش از حد ، خستگي و از دست دادن آب بدن است كه همگي در نداشتن تمركز، انجام اشتباهات كوچك با پيامدهاي بزرگ مشاركت مي نمايد.كار در گرما منجر به خستگي جسمي و فكري مي گردد، به همين دليل رژيم غذايي و خواب ، همچنين نوشيدن آب ، تفاوت قابل توجهي را در ايمني كار در ساختمان ايجاد مي نمايد . 

انفجارها

 يكي ازعلل اصلي مرگ دركارگاه ساختماني ، انفجار به علت سهل انگاري و يا سيم كشي نامناسب برق مي باشد. همچنين حوادث زيادي در نتيجه نشت گاز وجود دارد كه ممكن است خارج از خطاي انساني باشد ، كه با تعمير و نگهداري دوره اي وكنترلهاي ايمني قابليت اداره شدن را دارند. 

حوادث سقوط 

تجهيزات با چيدمان نامنظم ، وجود شن و خاك روي كف طبقات ، حفرات و سيمها همگي در وقوع حوادث كارگاه ساختماني اهميت دارند. لغزشي ساده در يك ابزار مي تواند سبب برخورد آن به يك كارگر و سقوط وي از لبه ساختمان به پايين گردد. پوشاندن اتفاقي يك سوراخ با پلاستيك در حين كار ، مي تواند منجر به سقوط و شكستگي استخوان فردي گردد. مرتب كردن و مراقبت از تجهيزات ، متوجه ساير همكاران بودن، تفاوت زيادي را در زندگي، مرگ و آسيب جدي ايجاد مي نمايد.

حوادث وسايل نقليه 

در اين مورد بيشترين خطر براي كارگراني است كه در سطح زمين قرار دارند. وسايل نقليه ساختماني بسيار بزرگ هستند و اپراتور آن ديد خوبي نسبت به محيط اطراف خود ندارد. در بين حوادث وسايل نقليه دركارگاه ساختماني مورد له شدن اشخاص زير لودر وجود دارد كه بدين معني است كه عمل ساده راه رفتن در يك كارگاه ساختماني بدون توجه به ماشين آلات بزرگ يك كار بسيار خطرناك مي باشد و دقت در راه رفتن و همكاران را از حضورخود آگاه نمودن شرط ايمني است. ماهيت اين كار به نحوي است كه نياز به كنترل هاي امنيتي شديد دارد. ايمني ساختمان همواره مورد ارزيابي مجدد قرار مي گيرد و كارشناسان قوانين را براي اطمينان از به حداقل رساندن و در بهترين حالت اجتناب از حوادث كارگاه ساختماني شديدترمي نمايند. با تمام اينها، قطعا پيشگيري بهتر از درمان است.
 

یکشنبه, 01 دی 1398
اشتراک گذاری :

تعداد نظرات : 0

ثبت نظر
داربستان

خدمات دهندگات داربست

پیشنهاد داربستان
نمایش همه
داربست ارزان فوری
7513
تهران
داربست فلزی شکوری
1335
البرز
داربست فلزی شکوری

انجام کلیه امور داربست در اسرع وقت

داربست فلزی صفائی
718
مرکزی
داربست فلزی صفائی

اجاره و نصب داربست اراک و حومه

داربست فلزی میلاد
853
اصفهان
داربست فلزی میلاد

داربست فلزی میلاد در کاشان

داربست فلزی وطن دوست
5749
خراسان رضوی
داربست فلزی وطن دوست

داربست فلزی وطن دوست عضو رسمی اتحادیه در مشهد آماده خدمت رسانی به همشهریان محترم می باشد.نصب داربست فلزي در همه ي مناطق شهر مشهد در سريعترين زمان ممكن شما مي توانيد در انواع پروژه هاي ساختماني همچون نصب داربست برج ها و ساختمان ها، زيربتن و نصب كفراژ با ما تماس گرفته و از خدمات ما بهره مند شويد.

صنعت ساختمان و داربست
2188
تهران
صنعت ساختمان و داربست

خدمات داربست در سراسر کشور داربست های سنتی مجری مونتاژ داربست های شرکت تسکو (زود بست) چهارپایه های داربستی