آشنایی کامل با انواع پیشانی ساختمان
آشنایی کامل با انواع پیشانی ساختمان

اگر در حال طراحی یک خانه جدید، بازسازی یا تعمیر آن هستید، هرچه بیشتر در مورد انواع پیشانی ساختمان بدانید، اقدامات موثرتری انجام خواهید داد. استحکام و انواع اتصالات در ساختمان از مباحث بسیار مهم برای ایمنی و حفظ جان ساکنین به حساب می آید. به همین دلیل مهندسین مجرب با مطالعه مطالب به روز و مفید از جمله کتاب طراحی اتصالات فولادی همواره سعی دارند استاندارهای تعیین شده را در ساخت سازه رعایت کنند.

این تمهیدات نه تنها در سازه های فولادی، بلکه در انواع بتنی آن نیز لحاظ می شود. طراحان این ساختمان های مستحکم، با نصب وال پست در اسکلت بتنی، بارهای اضافه را از دیوار به فریم منتقل کرده و با این اقدام هوشمندانه، مانع تخریب دیوارها هنگام زلزله، باد و یا سایر تنش ها خواهند شد.

پیشانی ساختمان چیست؟

شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که پیشانی ساختمان چیست و چه تفاوتی با نمای ساختمان دارد؟ پیشانی به قسمت جلو زده سقف یا پنجره های ساختمان گفته می شود. این اصطلاح را متخصصان نصب سقف های شیب دار برای طرح دادن به نوار بالای ساختمان انتخاب کرده اند.

در رابطه با انواع پیشانی ساختمان کتاب‌ های داخلی و خارجی زیادی نوشته شده است. نویسنده های معروف ایرانی نیز کتاب ‌هایی در این زمینه نوشته و به بازار ارائه کرده اند. پیشانی های ساختمان با مصالح مختلفی تولید و عرضه می شوند. شما با توجه به نیاز خود، باید یکی از این موارد را انتخاب کنید.

بعد از ساخت ساختمان و تمام شدن نمای آن نوبت به اجرای پیشانی ساختمان می رسد. در واقع بهترین زمان اجرای پیشانی ساختمان همین زمان است، زیرا برای نصب و اجرای پیشانی به داربست و میله های فراوانی نیاز خواهد بود که اگر در این زمان رعایت نشود احتمال اینکه در آینده متحمل ضررهای مالی و زمانی شوید، دور از انتظار نیست.

4 مزیت مهم استفاده از پیشانی ساختمان

4 مزیت مهم استفاده از پیشانی ساختمان

پیشانی ساختمان مزایا و کاربردهای خاص خود را دارد. اگر بخواهیم مهم ترین دلایل و مزایای استفاده از پیشانی ساختمان را نام ببریم موارد ذیل قابل اشاره هستند:

زیبایی بخشی به ساختمان و افزایش جذابیت آن

در نگاه اول، زیبایی ساختمان هایی جلب توجه می کند که از پیشانی ساختمان در ساخت آن ها استفاده کرده اند. زیبایی ساختمان های دارای پیشانی کاملا آشکار و غیرقابل انکار است.

محافظت از ساختمان در برابر انواع مخاطرات طبیعی

باد، باران، نور خورشید، برف و رطوبت از جمله موارد طبیعی به شمار می روند که با گذشت زمان به ساختمان و سازه آسیب می رساند و موجب فرسودگی آن می شوند. پیشانی ساختمان در صورتی که اصولی و از متریال های مناسب تولید شده باشد تا حد زیادی از این مخاطرات جلوگیری خواهد کرد.

دوام و پایداری زیاد

مزیت جالب پیشانی های ساختمان را عمر بالای آن ها باید دانست. با اجرا و نصب پیشانی می توانید برای چند سال بدون دغدغه و مشکلی از ساختمان و سازه خود حفاظت کنید.

نصب و به کارگیری آسان

همانند آجرچینی که به دست یک استادکار انجام می شود و به امکانات خاصی نیاز ندارد، اجرا و نصب پیشانی ساختمان نیز کاری راحت است و با سرعت بالا و در زمان کم قابلیت نصب دارد.

انواع پیشانی ساختمان از نظر جنس

در هنگام نصب و اجرای پیشانی ساختمان باید دقت کنیم که از چه نوع مصالحی ساخته شده اند. با شناخت این مصالح می توانید انتخاب مناسبی در بین انواع پیشانی ساختمان داشته باشید. مهم ترین این مصالح را در زیر آورده ایم:

1.سنگ یا سیمان

سنگ طبیعی را احتمالا محبوب‌ترین جنس پیشانی ساختمانی می دانند که تاکنون شناخته شده است. سنگ طبیعی بی نهایت بادوام و از نظر بصری منحصر به فرد به نظر می رسد. این سنگ برای انواع پیشانی ساختمان معمولا با مواد دیگری مانند سایدینگ الیاف سیمان، پیشانی چوب طبیعی و آجر ترکیب می شود.

2.چوب

در این طرح، اکثر چوب های طبیعی مقاوم در برابر پوسیدگی مانند سدر، چوب سرخ یا صنوبر را استفاده می کنند.

3.ورق طرح سفال پرچین

این پیشانی نمای بسیار زیبایی را برای ساختمان شما به ارمغان خواهد آورد، زیرا در سازه هایی با عرض زیاد و ارتفاع کم نصب و اجرا می شود. به دلیل بافت آجری مانندی که دارد پس از نصب، نمایی فوق العاده زیبا و یک پارچه به ساختمان شما خواهد داد.

4.پوشش بام تایل

این پوشش با استفاده از دستگاه ها و فناوری های بسیار جدید و پس از طی آزمایش های مختلف تولید و عرضه می شود. این پوشش در دو نوع بام تایل طرح سنگ ریزه‌ای و بام تایل طرح شینگل در بازار موجود است.

·پوشش تایل سنگ ریزه ای

یکی از انواع بام تایل به حساب می آید. ماده اصلی این پوشش ورق آلیاژ شده است. یکی از نکات مثبت و قابل توجه این نوع پوشش را باید وجود اکریلیک بر روی آن دانست که مانع جذب گرد و غبار و زنگ زدگی می شود.

·پوشش تایل شینگل

از کاربردهای ورق شینگل می توان به استفاده از آن ها در انواع سقف شیروانی، سقف گنبدی انواع ویلا و ساختمان اشاره کرد.

5.طرح سفال ژنوا یا جنوا

این طرح سفال که به رنگ های متنوعی در بازار موجود است، از ورق گالوانیزه و به صورت دو طرف رنگ تولید می شود. قطر و ضخامت کم و رنگ کوره ای از نقاط قوت طرح سفال ژنوا محسوب می شود.

6.طرح سفال پالرمو

ورق طرح سفال پالرمو را نیز در هر دو طرف رنگ می کنند. برخلاف سفال های معمول سبک و غیر قابل شکستن هستند و با بیش از ۱۰ رنگ جذاب به کار می روند.

انواع پیشانی ساختمان از نظر طرح

انواع پیشانی ساختمان از نظر طرح

با شناخت انواع پیشانی ساختمان از نظر طرح می توانید از این طرح ها برای اجرای پروژه های خود استفاده کنید. چهار نوع طرح برای اجرای پیشانی ساختمان عبارت اند از:

پیشانی ساختمان طرح رومی

طرح رومی یک طرح خارجی به حساب می آید. این نمونه به نوعی جدیدترین طرح و مدل پیشانی ساختمان شناخته می شود و نسبت به سایر طرح ها هزینه نصب بیشتری دارد. طرح رومی را گاهی با سیمان و گاهی با تمام سنگ اجرا می کنند. مرمر و گرانیت جزو گران ترین سنگ ها برای اجرای آن هستند.

انواع پیشانی ساختمان طرح چوبی

طرح چوبی نسبت به سایر طرح ها کاربرد کمتری در کشور دارد. بیشتر کاربرد این طرح در قسمت شمالی کشور و در استان های مازندران و گیلان دیده می شود.

طرح سفالی برای پیشانی ساختمان

این نوع طرح در کشور ما بیشتر به کار می رود. زیبایی و دوام بالا از ویژگی های این طرح است. سفال پیشانی در طرح ها و رنگ های مختلفی یافت می شود.

پیشانی ساختمان طرح فلزی

ورق روغنی یا گالوانیزه جنس اصلی این نوع پیشانی را تشکیل می دهد. برای زیبایی و جلوه بهتر با دستگاه های برش کاری و خم کاری طرح های مختلفی به آن می دهند.

کلام آخر، پیشانی ساختمان؛ محافظی در برابر ناملایمات جوی!

معماران و صاحبان خانه می توانند سرزندگی و زیبایی سازه را با انتخاب درست یکی از انواع پیشانی ساختمان خلق کنند. پیشانی ساختمان در کنار سقف، یکی از مهم ترین عناصر ساختمان است، زیرا به عنوان مانع اولیه در برابر عوامل جوی نظیر باران، برف، باد، یخبندان و آفتاب عمل می کند که می تواند به سلامت سازه آسیب برساند. 

یکشنبه, 17 اردیبهشت 1402
اشتراک گذاری :

تعداد نظرات : 0

ثبت نظر
داربستان

خدمات دهندگات داربست

پیشنهاد داربستان
نمایش همه
داربست ارزان فوری
7520
تهران
داربست فلزی شکوری
1339
البرز
داربست فلزی شکوری

انجام کلیه امور داربست در اسرع وقت

داربست فلزی صفائی
722
مرکزی
داربست فلزی صفائی

اجاره و نصب داربست اراک و حومه

داربست فلزی میلاد
858
اصفهان
داربست فلزی میلاد

داربست فلزی میلاد در کاشان

داربست فلزی وطن دوست
5755
خراسان رضوی
داربست فلزی وطن دوست

داربست فلزی وطن دوست عضو رسمی اتحادیه در مشهد آماده خدمت رسانی به همشهریان محترم می باشد.نصب داربست فلزي در همه ي مناطق شهر مشهد در سريعترين زمان ممكن شما مي توانيد در انواع پروژه هاي ساختماني همچون نصب داربست برج ها و ساختمان ها، زيربتن و نصب كفراژ با ما تماس گرفته و از خدمات ما بهره مند شويد.

صنعت ساختمان و داربست
2191
تهران
صنعت ساختمان و داربست

خدمات داربست در سراسر کشور داربست های سنتی مجری مونتاژ داربست های شرکت تسکو (زود بست) چهارپایه های داربستی