انکر بولت
انکر بولت

ابزار‌های گوناگونی برای انجام پروژه‌های ساختمانی و صنعتی مختلف تولید می‌شوند. این ابزارها در سایزهای مختلف تولید می شوند، اما کاربردهای آنها متفاوت است. یکی از این ابزارآلات کاربردی، انکر بولت بوده که از آن برای نصب و محکم کردن انواع سازه‌ها می‌توانید استفاده کنید. انکر بولت قطعه‌ای است که برای اتصال سازه و صفحات به بتن از آن در صنعت استفاده می‌شوند. از آن جهت محکم کردن سازه‌های مختلف ساختمانی نیز استفاده می‌کنند. انکر بولت ها انواع مختلفی دارند که هریک کارایی متفاوتی دارند.

انکر بولت صنعتی

انکر بولت چیست؟

از لحاظ لغوی به معنای پیچ چفتی است. از این ابزار کوچک برای چفت‌وبست کردن روی سطوح صلب نظیر بتن استفاده می‌کنند. این ابزار در ساخت کاربردی ندارد؛ بلکه از آن در تعمیر مصالح فولادی، ترمیم یا گسترش بهره می‌برند. علاوه بر کاربرد‌هایی که بیان شد، از این ابزار صنعتی برای چفت‌وبست کردن پلیت‌ها در اضافه‌کردن سازه‌های جدید به اسکلت بتنی نیز استفاده می‌کنند.

قیمت انکر بولت

انواع انکر بولت

همان‌طور که در بالا بیان شد، انواع مختلفی هستند که هرکدام بر اساس متریال به‌کاررفته شده در ساختمان استفاده می‌شوند. انواع آن به شرح زیر است:

●انکر بولت شیمیایی

بسیاری انکر بولت شیمیایی را با نام چسب کاشت می‌شناسند. از این نوع برای بالابردن قدرت باربری بتن و ایجاد چسبندگی بیشتر بین بتن و میلگرد در بتن مسلح استفاده می‌کنند. انکر بولت شیمیایی را به هر مقداری می‌توانید بکارید و آن‌ها هیچ‌گونه محدودیتی در کاشت ندارند. بولت کاران این نوع را می‌توانند در هر قطر و عمقی تهیه کنند.

●انکر بولت مکانیکی یا رول بولت Roll Bolt

این ابزار نوع دیگری از انکر بولت صنعتی است که در حفره‌های درون بتن جایگذاری می‌شوند. این نوع به طور کلی از چندین قطعه به شرح زیر ساخته شده است:

  • یک قطعه استوانه‌ای
  • مهره و واشر
  • یک پیچ رولی با سر مخروطی

●استاد بولت Stud Bolt

دسته سوم به استاد بولت معروف‌اند. به استاد بولت، "بولت" نیز می‌گویند که شکل آن‌ها به صورت یک پیچ گل‌دار بوده و با مهره و واشر مونتاژ و اجرا می‌شوند. این نوع به راحتی مونتاژ می‌شوند و هزینه تعمیر و نگهداری آن‌ها به نسبت سایر نوع‌ها کمتر است. ویژگی منحصر به فرد استاد بولت، مقرون به صرفه بودن و مونتاژ راحت آن است که به اجرای کار سرعت می‌بخشد. شما می‌توانید با استعلام قیمت انکر بولت از میزان هزینه در پروژه های صنعتی و ساختمانی با خبر شوید.

تفاوت بین انکر بولت و رول بولت

بسیاری از افراد از کلمه انکر بولت (Anchor Bolt) به‌جای رولت بولت یا بالعکس استفاده می‌کنند که کار اشتباهی است. انکر بولت‌ها در دو نوع مکانیکی و شیمیایی در بازار موجود هستند که شکل هر دوی آن‌ها شبیه به حرف انگلیسی (L) است. اما رولت بولت تنها زیرمجموعه‌ای از انکر بولت‌های مکانیکی است که توضیح آن در بالاتر بیان شد.

انکر  بولت

فاکتور‌های مؤثر در انتخاب نوع Anchor Bolt

همان‌طور که بیان شد، آن‌ها انواع و اقسام مختلفی دارند به همین دلیل بسته به نیاز و شرایط باید یکی را انتخاب کرد. اما انتخاب آن به چه عواملی بستگی دارد؟ ما در ادامه عوامل تأثیرگذار روی انتخاب Anchor Bolt را بیان کرده‌ایم.

●شرایط محیطی و آب‌وهوایی

برای انتخاب Anchor Bolt اولین فاکتوری که باید در نظر گرفته شود، شرایط محیطی و آب‌وهوایی است. عوامل و شرایط جغرافیایی مانند میزان فسفات، سولفات، رطوبت و مواد خزنده مثل اسید و نمک بر انتخاب نوع Anchor Bolt تأثیرگذارند. علاوه بر شرایط آب‌وهوایی، محل قرارگیری آن نیز مهم است. محل نصب آن مثل پالایشگاه‌ها و خانه‌های جوار دریا که میزان نمک بسیار بالایی دارند یا تصفیه‌خانه و نیروگاه‌ها و کارخانه‌ها بر انتخاب نوع دقیق این ابزار تأثیر مستقیمی دارند.

●میزان بار

هر Anchor Bolt بین 10 تا 15000 بار را می‌تواند تحمل کند؛ بنابراین برای انتخاب مناسب به میزان بار نیز باید توجه ویژه‌ای داشته باشید.

●نوع بار

دو نوع بار استاتیکی و بار دینامیکی به Anchor Bolt وارد می‌شود. بولت کاران بر اساس نوع و میزان بار باید انتخاب کنند.

سخن پایانی

انکر بولت قطعه کوچک اما پرکاربرد است که انواع مختلفی دارد. هریک بسته به شرایط آب‌وهوایی، میزان و نوع بار در محل خاصی کاربرد دارد. از این رو بولت کاران حین انتخاب و استفاده نوع Anchor Bolt باید دقت کنند.

شنبه, 16 مهر 1401
اشتراک گذاری :

تعداد نظرات : 0

ثبت نظر
داربستان

خدمات دهندگات داربست

پیشنهاد داربستان
نمایش همه
داربست ارزان فوری
7520
تهران
داربست فلزی شکوری
1340
البرز
داربست فلزی شکوری

انجام کلیه امور داربست در اسرع وقت

داربست فلزی صفائی
724
مرکزی
داربست فلزی صفائی

اجاره و نصب داربست اراک و حومه

داربست فلزی میلاد
858
اصفهان
داربست فلزی میلاد

داربست فلزی میلاد در کاشان

داربست فلزی وطن دوست
5757
خراسان رضوی
داربست فلزی وطن دوست

داربست فلزی وطن دوست عضو رسمی اتحادیه در مشهد آماده خدمت رسانی به همشهریان محترم می باشد.نصب داربست فلزي در همه ي مناطق شهر مشهد در سريعترين زمان ممكن شما مي توانيد در انواع پروژه هاي ساختماني همچون نصب داربست برج ها و ساختمان ها، زيربتن و نصب كفراژ با ما تماس گرفته و از خدمات ما بهره مند شويد.

صنعت ساختمان و داربست
2193
تهران
صنعت ساختمان و داربست

خدمات داربست در سراسر کشور داربست های سنتی مجری مونتاژ داربست های شرکت تسکو (زود بست) چهارپایه های داربستی