داربست چیست و چه کاربردی دارد؟
داربست چیست و چه کاربردی دارد؟

داربست چیست؟

داربست به سازه ای موقتی گفته می شود که برای پشتیبانی از سازه اصلی مورد استفاده قرار می گیرد.  این سازه های موقتی در ساختمان سازی کاربردهای زیادی دارند. در هنگام ساخت بیشتر ساختمان ها از این سازه فلزی برای حمایت از ساختمان استفاده می شود. با استفاده از این سازه ها دسترسی افراد به مکان های سخت از ساختمان بسیار ساده می شود. به طور کلی در مکان هایی که کار در ارتفاع دو متری یا بیشتر انجام می شود نیاز است از این نوع سازه برای راحتی و ایمنی بیشتر استفاده شود. یکی از کاربردهای معمول این سازه استفاده از آن برای نماکاری ساختمان می باشد. همچنین نصب بیلبوردها و نورپردازی در مکان های مختلف می تواند با استفاده از این گزینه انجام شود.

انواع داربست

داربست ها انواع مختلفی دارند. یکی از انواع آن نوع چوبی می باشد. از این نوع بیشتر برای رفت و آمد کارگران و یا رنگ آمیزی ساختمان ها استفاده می گردد. نوع فلزی یکی از پرکاربردترین سازه های حمایتی موجود است. این نوع معمولا در کنار دیوارها ساخته می شود. داربست فلزی از میله های فولادی تشکیل شده که قطر آن ها حدود 8/4 میلیمتر می باشد. این نوع در دو مدل کوتاه و بلند ساخته می شود و دوام بسیار بالایی دارد. لوله هایی که برای ساخت نوع فلزی مورد استفاده قرار می گیرند 3 یا 6 متری هستند. از اجزای دیگری که در ساخت این فرم پایدار استفاده می شود می توان به بست داربست و قالب اشاره نمود.

داربست های دیگری نیز مانند معلق، خرپا، پایه دار، یک طرفه و بازویی وجود دارند که از هر کدام می توان بنا بر شرایط و موقعیت ساختمان استفاده نمود.  نوع اسکلتی تقریبا مشابه نوع فلزی است که ساختار آن با استفاده از کوپلینگ و قالب های مخصوصی مونتاژ می گردد. این سازه ها را می توان به شکل آماده نیز در بازار یافت. برای تهیه نمودن این سازه ها نیاز است ارتفاع مورد نظر را بدانید و سپس اقدام به خرید نمایید.

اجزای مهم

ستون داربست که وظیفه ی انتقال بار به زمین را بر عهده دارد لوله ای است که به صورت تکیه گاه مورد استفاده قرار می گیرد. لوله های افقی، مهارکننده های طولی در این سازه می باشند. این لوله ها معمولا نقش تکیه گاه را دارند و عمود بر ستون ها قرار می گیرند. یکی دیگر از اجزای داربست لوله ی زیر تخته ای است که به شکل افقی نصب می شود. محل قرار گیری این لوله ها مابین لوله های افقی و دیوار می باشد. شمع مایل لوله ی دیگری است که به شکل مایل روی زمین یا کنار ساختمان جانبی قرار می گیرد. لوله های مهار نیز به شکل قطری برای حرکت نکردن سازه بسته می شوند. اجزای دیگری مانند قید، قید دیواره درگاهی و لوله های عرضی نیز در این سازه فلزی مورد استفاده قرار می گیرند.

همچنین بست های مختلفی مانند بست راست گوشه، بست گردان و بست پله ای در نوع فلزی وجود دارند که برای اتصال لوله ها به یکدیگر مورد استفاده می باشند. از بست های خاردار نیز برای اتصال لوله های دو تکه در نصب داربست استفاده می گردد.

یکشنبه, 08 بهمن 1402
اشتراک گذاری :

تعداد نظرات : 0

ثبت نظر
داربستان

خدمات دهندگات داربست

پیشنهاد داربستان
نمایش همه
داربست ارزان فوری
7576
تهران
داربست فلزی شکوری
1365
البرز
داربست فلزی شکوری

انجام کلیه امور داربست در اسرع وقت

داربست فلزی صفائی
753
مرکزی
داربست فلزی صفائی

اجاره و نصب داربست اراک و حومه

داربست فلزی میلاد
888
اصفهان
داربست فلزی میلاد

داربست فلزی میلاد در کاشان

داربست فلزی وطن دوست
5808
خراسان رضوی
داربست فلزی وطن دوست

داربست فلزی وطن دوست عضو رسمی اتحادیه در مشهد آماده خدمت رسانی به همشهریان محترم می باشد.نصب داربست فلزي در همه ي مناطق شهر مشهد در سريعترين زمان ممكن شما مي توانيد در انواع پروژه هاي ساختماني همچون نصب داربست برج ها و ساختمان ها، زيربتن و نصب كفراژ با ما تماس گرفته و از خدمات ما بهره مند شويد.

صنعت ساختمان و داربست
2222
تهران
صنعت ساختمان و داربست

خدمات داربست در سراسر کشور داربست های سنتی مجری مونتاژ داربست های شرکت تسکو (زود بست) چهارپایه های داربستی